emmsing75
29-07-2008, 13:15
Jag är inne på att sätta en snöbollsbuske på vår baksida mot grannen till, tanken är att den ska fungera lite som insynsskydd nu när vi tagit bort en massa sly. Vet dock inte mycket alls om snöbollsbusken och skulle gärna få veta lite mer om den och få andras åsikter. Växer den relativt snabbt och kräver den mycket näring? (har hört att den inte är så näringskrävande men vill kolla att det stämmer!) Ser de rimlig ut större delen av året eller blir den risig tidigt på hösten eller så eller får den rent av fin höstfärg? Doftar blommorna och hur länge och när brukar den blomma hos er? Skulle den passa i en del av trädgården som kan sägas vara "gles skogstomt"?
Kort sagt, jag vill veta det mesta som finns att veta om snöbollsbusken och vilka för resp nackdelar den har. (Jag bor på gränsen mellan zon 3 och 4 och busken kommer att stå i halvskugga/sol.
Åsa, mälardalen zon 2
29-07-2008, 17:54
Den är ju vacker vilket är en fördel. Tyvärr drabbas den ofta av sånt som olvonbagge ifall det finns i området, baggarna verkligen älskar denna olvonsort och det är ju en nackdel. Sorten Strömsholm E ska vara härdig till zon 6-7.
Min finske snöbollsbuske, Viburnum 'Pohjan Neito' är härdig till zon 7. Jag har haft den i tre år, den växer inte särskilt fort - inte ännu i alla fall. Blommar mycket rikligt i maj-juni, blombollarna står sig rätt länge men doftar inte. Den står rätt torrt och soligt så den drabbas tyvärr rätt mycket av svarta bladlöss.
Gunilla T
29-07-2008, 18:58
Snöbollsbuskens största nackdel är att den är så vanlig - finns på var och varannan villatomt. Personligen skulle jag inte köpa den men det handlar ju om tycke och smak.
Kolla upp djävulsbusken `"Diabolo" inte särskillt ovanlig den heller men den är vacker hela säsongen med sina röda blad och kan bli stor så småningom om den ska fungera som insynsskydd.
Christer i Falköping
29-07-2008, 19:20
Fast diabolo kan ju inte kallas snabbväxande precis. Snöbollsbusken strösta nackdel, tycker jag, är att den alltid drabbas riktigt hårt av bladlöss.
Christer.
Fia i Kalmar
30-07-2008, 20:04
Löss, löss och åter löss. Det hade min. Så den blev alldeles mörk och kladdig. Blommar så kort tid och var ful resten.
Jag föredrar syrenhortensia, den blommar på en årstid då det inte är så många andra buskar som förgyller tillvaron med blommor.
zaaritha
01-08-2008, 22:19
Syre´nhortensia?
NinaVästerplana
01-08-2008, 23:19
Om du kollar på denna länken så kan du läsa lite om syrenhortensia
http://www.trädgårdsväxter.com/v/Syrenhortensia.phpmvh
ninah
Löss är inte problem , om man vet hur bekämpa dem.
H: Bassam
emmsing75
09-08-2008, 16:40
Hmm, låter inte som om att snöbollsbusken är så bra som jag hade tänkt. Att den skulle vara så vanlig visste jag inte heller men då kanske det finns andra bättre alternativ. Platsen kommer ju dock att vara ganska torr och "karg" så syrenhortensia är jag tveksam till om den passar eftersom den skulle ha mullrik och gärna fukthållande gjord av vad jag läst mig till efter att ha fått tips om den. Jag gillar dock idén med att ha en buske som blommar under sommaren och inte bara i maj juni som många andra prydnadsbuskar gör. Med tanke på att den ska stå i anslutning till skogsdelen av tomten är det också viktigt att busken inte ser för prydlig och planterad ut utan ska helst smälta in i omgivningen. De som jag nu funderar på istället för snöbollsbuske är; småblommmig hästkanstanj, nån benved, trollhassel, blodfläder eller häggmispel. Har nån någon erfarenhet av dessa buskar är jag tacksam för för och nackdelar med dem. Eller helt andra tips på buskar som passar läget.
Christer i Falköping
09-08-2008, 17:46
Småblommig hästkastanj kan, om den trivs, sprida sig något rejält. Trollhassel är inte det härdigaste du kan hitta, men mycket trevlig att ha. Även fläder har en tendens till att vilja sprida sig med rotskott.
Christer.
Greta i Österbotten
10-08-2008, 19:17
Jag har haft min snöbollsbuske över 10 år .Den har alltid blommat så vackert ,en av mina absoluta favoriter.I år drabbades den för första gången av löss men säg den växt som aldrig någonsin får något otyg på sej .
Aqvakul
10-08-2008, 19:46
Personligen föredrar jag häggmispel framför snöbollsbuske. Båda har små krav, men häggmispeln har vackrare och naturligare blomning och finare höstfärg. Den drabbas heller nästan aldrig av skadedjur. En fördel med snöbollsbusken är att den går väldigt bra i skugga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.