Full version: Brännässlor
joulanta
Jag har JÄTTEPROBLEM med brännässlor växer i stora höga dungar hur ska jag bli av med dom??
Har provar det mesta utan att lyckats. SNÄLLA hjälp
Preussen
använd först vad du ska ha till gödselvatten. bespruta sedan med roundup eller gräv upp rötterna.
LasseB
Nöj dig med att gräva eller dra upp nässlorna om du klipper ner dom till o i höjd försvårar du för dom att komma igen
Skit i kemikalierna
tepa
Hej

Igår grävde jag upp en massa nässlor under vår stora Sälg, har röjt där för att jag tänkte plantera Krokus. Det fanns massor av brännässlor, ett tidsödande arbete att gräva upp det. Nu finns det ju säkert en massa rottrådar kvar i marken, och jag undrar om dessa trådar räcker för att det ska komma upp nya nässlor ? Får väl försöka hålla efter i sommar och gå där och vända i jorden, dör rottrådar som ligger ovanpå ? Har aldrig försökt mig på att utrota brännässlor förut, går det ?

Hälsn Tepa
Gunilla T
Det skall inte vara något problem - jag har aldrig tyckt att nässlor är besvärligt ogräs. Men - du måste vara ihärdig - ta dem omg. så fort de tittar upp så skall du se att de försvinner.
tepa
Tack, Gunilla. Precis vad jag ville höra !

Hälsn Tepa
Digger
Brännässlor är tydligen jättebra för fjärilar! Tyvärr blir det färre och färre fjärilar läste jag någonstans.
smuleborg
Inte heller vi upplever brännnässlan som riktigt besvärligt ogräs. Vi har grävt igenom jorden och rensat bort alla synliga rötter. Och sedan hållt efter (missade rotdelar slår skott, och de frösår sig ju också). Jorden nässlorna vuxit i är som regel god och näringsrik jord.

Vi låter dem vara på ett par ställen i utkanten av tomten, som nyttoväxt (för bl.a. fjärilar).
Aqvakul
Nässlor är en indikation på riktigt näringsrik och lucker jord. Man får klä sig lite skyddat och ta ett tag ibland. Det är ofta inte så svårt att rensa och hålla efter. Eftersom de är så kräsna på näring så sprider de sig inte heller särskilt snabbt. Kirs, Vallört, Knölklocka m. fl. är betydligt besvärligare att hantera.
HelenJ
CITAT (Digger @ 19-04-2009, 18:12) *
Brännässlor är tydligen jättebra för fjärilar! Tyvärr blir det färre och färre fjärilar läste jag någonstans.

Många av våra vackra fjärilsarter är beroende av nässlor, eftersom det är det enda deras larver livnär sig på. Så spara gärna en rugge nässlor nånstans där de inte stör för mycket - du får ett tack för hjälpen av alla vackra fjärilar som hälsar på i din trädgård senare på sommaren.

En stor anledning till att fjärilarna försvinner är alla bekämpningsmedel, så undvik kemikalier om möjligt.

De nässlor du faktiskt vill ta bort är ganska enkla att utrota - bara jaga dem med sekatören hela tiden så tröttnar de snart.
tepa
Jo, Helen, jag har en rugge nässlor bakom Sälgen, närmare vägen närmare diket därbakom. Där har jag inte röjt. Orken tog slut. Kemikalier blir det inte. Bara nyttigt med motion...Har lite ont i grävararmen, faktiskt.

Hälsn Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon