Hos min bror så växer det snår av något som väldigt mycket liknar björnbär, men dom är röda och väldigt illasmakande. (jag tyckte mest att dom var sträva i smaken och kryllade av frön)
Bladen är som Björnbär, blommorna ljusrosa och likadana som björnbär, bären däremot verkade mjuka och mogna men RÖDA som hallon.
Vad finns det för bärväxt som kan stämma in på beskrivningen? Giftig eller ogiftig?
Jag kanske ska tillägga att den är upprättväxande och inga nämnvärda taggar.
Kommer omedelbart att tänka på rosenhallon, men jag vet ej om den sätter frukt.
http://images.google.se/imgres?imgurl=http...ow%3D1%26sa%3DN
Tänkte först på omogna björnbär, som ju är rödaktiga. Men de är ju taggiga som fasen förstås.
Tack för svar, jag trodde också att det var omogna Björnbär, men dom här var i det närmaste övermogna och smakade fy pyton!!!
Det lutar nog åt Rosenhallon, man kan se att dom får bär på bilder, men jag hittar ingen text som talar om utifallatt det är giftiga eller ätliga bär, jag förutsätter att dom inte är speciellt lämpade att förtära.
Det som annars framgick av texterna var att den är ett elände att få bort från trädgården om man väl har fått dit den, nu är jag lycklig över att vi inte plockade med oss några rotskott hem
Skogsbrynet
30-07-2008, 05:50
Det är inte rosenhallon Rubus odoratus, där bildas bäret bara som ett litet bär, när blommorna har blommat färdig, och har ingen smak.
Nu äntligen finns det bilder i albumet
DSC00051.JPG
Åsa, mälardalen zon 2
30-07-2008, 13:07
Jag tycker det ser ut som rosenhallon (Rubus odoratus)
Rubus odoratus
Det tyckte jag med när jag fick svaret och googlade, bäret är moget på bilden och var INTE gott kan jag säga.
emmsing75
30-07-2008, 16:29
Är det inte "björnbärshallon" då? Är rätt så säker på att det är det svenska namnet på en planta som jag har som är en korsning mellan björnbär och hallon, lite taggig men inte så illa som vanliga björnbärsplantor. Bären ser ut som björnbär men är mer röda och är väldigt goda så det borde inte vara en sån planta de har fått vilt i trädgården. Om de är helt övermogna är de inte så goda men å andra sidan är de ofta inte röda längre då utan drar mer åt det svarta hållet., har ej latinska namnet i huvudet men tror det är rubus nåt.
Om dom här mjuka bären skulle behöva mogna MER för att bli goda så skulle man kunna ställa saftflaskan direkt under, det skulle bli rinnande bär då.
Så just det bäret som syns på bild stoppade jag i munnen och det ver långt ifrån gott, plus en massa småfrön som man fick spotta en lång stund efteråt
Salmbär är det inte ett annat namn på björnbärshallon finns på Gotland
Salmbärssylt avnjuts med saffranspankaka
Bladen stämmer inte överens med björnbärshallon, jag tror att jag har bestämt mig för rosenhallon, det är det mest lika hitintills ialla fall
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.