Alexandra
Jag har gatsten på framsidan av huset. I nuläget växer där bara ogräs som jag tar bort ett par gånger per år. Jag tror att det skulle vara mycket snyggare - och enklare - att så någon låg perenn i springorna. Vilka växter kan tänkas triva under såna förhållanden?
Hälsningar
Alexandra
Ingrid på Västkusten
Timjan - lågväxande, Armeria(thrift) sätter tjuuusiga tuvor, Jag avskyr trampnarv som man ofta ser rekommenderad men detta p g a att den sprider sig hejdlöst - frösår sig i mina rabatter!
Draba, Taklök, Sedum......etc. T o m klöver är fint :-) och älskas av bin.

Hälsar ingrid
Kajsa
Krypkotula bara 5 cm, en trampväxt för fogar mellan plattor.
Murreva 10 cm blommar hela sommaren. rolleyes.gif
e_sedell
Varför gillar du inte trampnarv? Jag älskar denna lilla växt. Den är ju jätte härlig med sina fina vita blommor. Den är ju tålig också. Annars vore väll timjan bra, som föreslogs. Men sempurvivum och Sedum tror jag inte rä någon göjdare. De mår ju inte så bra när man trampar på dem efterssom de är suculenter. Men, jag undrar om inte den där nya typen av fetknop (sedum alltså) borde gå bra. Det är en förädlad gulfetknopp. Den blir kortare, borde vara lite tåligare. Om inte annat så skulle man ju kunna ta bort någon cm av stanmjölet eller sanden eller vad du nu har så den kommer ner en bit....
Ingrid på Västkusten
Mkt av växter jag har mellan mina stenar trampar jag itne på alls, jag trampar på stenarna!
Just Sedum & Sempervivum faktiskt är höjdare mellan stenar där man itnekliver på annat än stenarna faktiskt.

När man krafsar trampnarv i stora sjok ifårn rabatterna - den är i samma skala som våtarv emellanåt :-(( nej trampnarv gillar jag inte!

Hälsar ingrid
Cilla
Vill man ha lite kraftigare växt är gåsörten ett alternativ. Har själv inte hittat frö att köpa, men gräver upp den från olika ställen.

Kan växa i mycket torra och magra förhållanden, trots att den egentligen gillar våtmark. Har den torrt och magert blir bladen centimeterstora och platt liggande mot marken. Har den bra förhållanden kan den bli mer än 1 dm hög med lite vajande blad.

Mycket vacker med silvrig blad undersida och gula blommor. Tål att köras över med traktor ett par gånger om dagen. Iallafall på varv...

Alexandra
De ska tålas att trampa på! 3 barn och alla deras kompisar, cyklar .... smile.gif
Hälsningar
Alexandra
Ingo
I en gatstenläggning som jag gjorde för ett par år sen satte jag bronskotula, en släkting till krypkotula (som Kajsa rekommenderade) vars äldre blad stöter i brons. Rätt sobert tycker jag, harmoniserar bättre med stenarnas färger än rent grönt. Den överlever och breder ut sig, fast rätt sakta, men det senare kan bero på att läget i mitt fall är skuggigare än vad kotulan helst vill ha - nästan ingen direktsol alls.

Jag sådde inte utan köpte krukodlade plantor som jag delade till mindre bitar så att de fick plats mellan stenarna.

För övrigt har skarvarna i en del av stenläggningen börjat invaderas så smått av en ärggrön skålformad lav, som följde med en klematis som jag satte i ett hål i ett hörn av stenläggningen. Hoppas att laven fortsätter att breda ut sig för den är faktiskt riktigt snygg och verkar hindra ogräsförn från att slå rot.
Cilla
Gåsörten tål att köras över med traktor ett par gånger om dagen, så nog tål den cyklar och fötter också. Den gör som blomstren i gräsmattan - hukar och anpassar sig.

Kotula visste jag inte att man kunde gå på - testade en planta i våras som marktäckare under några rosor. Den spred sig väl, bulligt och fint.

cissi i onsala
Kanske inte så tåligt att trampa på men du kanske har någon liten plats även för dessa: murreva(vit och lila blommor med gult öga), gulnunneört, är det skugga, trivs skuggbräcka bra.
Ingo
Nej, Cilla, jag vet inte om kotulan är så tramptålig egentligen men i en gatstenläggning som det var frågan om här är skarvarna så stora och djupa att den lilla kotulan klarar sig från tramp nere i dem.

Inspekterade förresten min stenläggning igår och såg att jag har fått några små fröplantor av något som jag tror är trampnarv i den också. Vet inte var de har kommit ifrån, jag har den inte. Och så hade jag fått ett par fröplantor av grannens lavendel i framkanten av buskplanteringen bredvid...kul med spontansådder...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon