Pia L
Som vanligt så har jag fina bilder i kameran men saknar möjlighet att tömma den som vanligt.
Jag skulle bli glad om någon hade ett förslag på vad jag har i rabatten.
Den är nära 50 cm hög, har långsmala blad, när blomknoppen öppnas så finns där en blyertsgrå "kula", överst på den så växer det ut ca. 2cm. långa rosa "snablar".
Blombladen (snablarna) fortsätter därefter att komma nedanför på "kulan".....alltså den börjar blommningen upptill och fortsätter nedåt.
Jag hoppas att någon förstår vad jag försöker att beskriva.
HelenN
Det va ju inte det lättaste...men om det är "ogräs" eller en rolig ört så gissar jag på Tjärblomster eller Jordrök utefter din beskrivning! Men snablar??? hihi!
Pia L
Njäe..... blush.gif . Jag förstår att det inte kan vara det lättaste att "se" på bara en beskrivning.
Men klart är att det varken var det ena eller det andra.
Jag får försöka lite mer utförligt, den växer på en styv stam, knoppen kommer upptill och är hård, "knoppbladen" (eller vad dom kallas för) påminner om physalis litegrann. (inte prasslig alltså, men när den öppnas utseendemässigt)
Dom små "snablarna" kan även liknas med rosa larver.....om nu det kanske låter mer beskrivande (dom ser ialla fall lite runda ut.
Dom första blombladen kommer som sagt var överst och sen kommer flera under dessa.

Jösses vilken sopa man kan vara!!!!!! crying.gif

Jag måste nog göra ett tillägg nu när jag studerat den närmare:
Den har fyrkantig stam, bladfästen och ådringar är mörkt vinröda.
Heda
Fortsätt att beskriva hela växten Har den sträva blad? Strödda eller motsatta? Grenig eller en blomma? Blomma i toppen eller i bladveck? Sträv eller hårig eller slät stjälk osv...

Om du verkligen inte kan visa en bild alltså.... smile.gif

Detta blir ju intressant!!

//Heda

Pia L
Stammen är styv, slät och fyrkantig, knoppen kommer bara i toppen som det verkar nu (kan hända att det kan komma fler knoppar från bladvecken senare).
Bladen är lätt sammetslena och sitter mittemot varandra vartannat varv..... unsure.gif stammen är som sagt var fyrkantig så bladen sitter mittemot varandra och sitter vartannat plan (om det går att förstå det jag beskriver)
I bladvecken börjar det komma små extrablad.
Oavsett om det är en Ört, ogräs eller perenn så tror jag att den kommer att bli fin, och jag har inget emot att den sprider sig lite.
Kan kanske tillägga att den poppade upp bland alla mina myntor, men den har inte vuxit någon annanstans på tomten och jag har inte sett den hos någon annan.
Piccante
Fyrkantig stam med korsvis motsatta blad låter onekligen som en kransblommig växt. Kolla familjen Lamiaceae här på virtuella floran http://linnaeus.nrm.se/flora/di/lamia/welcome. html Kan ju vara någon Plister (Lamium) eller någon Ajuga....
Pia L
Tack, helt klart någon plister....eller rättare sagt, själva blommorna liknar, nu har "snablarna" öppnats och dom liknar Plister.
Jag har nu fått in lite bilder i datorn och ska bara komma på hur man får in dom i ett album här, jag vet vad jag har att göra idag.
Pia L
Nu vore det väl själva den om ingen kan yahoo.gif

okänd ört

Eva 33c
Det där ser ut som temynta, monarda didyma, finns i olika färger. Doftar den myntaaktigt om bladen? Det borde den göra i så fall.
Pia L
Den luktar starkt kryddigt och smakar ännu kryddigare....bränner nästan på tungan.
Och visst var det Temynta, tack för svaret wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon