Full version: plantering
pannis
Jag är expert på att gräva för djupt när jag planterar buskar eller träd. Är det någon som vet om det är ok att lägga på lite extra jord så att planteringen kommer upp i marknivå,det är så fult när planteringen kommer djupare ner än gräset.
HelenJ
Det är ju jättebra att du gräver "för djupt", då blir ju jorden lucker och bra. Fyll sedan på jord i hålet innan du sätter plantan, så den hamnar i samma höjd som i plantskolan (finns vissa undantag) och också rätt höjd till omgivningen. Du får säkert provplacera plantan för att måtta flera gånger innan det blir lagom. Du ska allså inte sätta den längst ner i hålet och sedan fylla på jord... flirting.gif
Tobb
Det borde väll även gå bra att blanda jorden med lite mull eller näring för att göra växten extra glad? smile.gif
HelenJ
CITAT (Tobb @ 29-07-2008, 21:54) *
Det borde väll även gå bra att blanda jorden med lite mull eller näring för att göra växten extra glad? smile.gif

Självklart, det gör väl alla? wink.gif Några liter vatten i hålet också innan man fyller det helt är inte heller fel...
pannis
Ursäckta om jag var otydlig, jag menar att jag redan har planterat buskar som harkommit lite för långt ner,alltså inte riktigt i marknivå.Jag undrar om man kan lägga på mera jord såatt det blir i marknivå.Jag tänkte att det kanske hämmar tillväxten ellernågot för man ska ju inte plantera de djupare än i krukan som man har köpt de i ??
Tobb
Vissa växter vill väll ha tillväxtpunkt och/eller ev ymtställe över eller under jord?
(Jag tränar på att täcka in alla aspekter) smile.gif
Farbror Blå
CITAT (pannis @ 29-07-2008, 22:19) *
Ursäckta om jag var otydlig, jag menar att jag redan har planterat buskar som harkommit lite för långt ner,alltså inte riktigt i marknivå.Jag undrar om man kan lägga på mera jord såatt det blir i marknivå.Jag tänkte att det kanske hämmar tillväxten ellernågot för man ska ju inte plantera de djupare än i krukan som man har köpt de i ??

Som Tobb säjer så får man ta hänsyn till ympställen om det finns såna. i övrigt skadar det inte att höja marknivårn. Nivån för ett träd bör vara bara ytterst lite under nivån när man planterar det, mest för att det är lättare att vattna ordentligt, träd behöver oftast mer vatten än man kan ana.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon