Söttok06
Promenerade i kväll runt i ett koloniområde. Där såg jag att många hade klippta Syrénhäckar, max 1 m breda och ca 160 höga.

Bladen är ju faktiskt rätt vackra i formen tycker jag. Blir det aldrig blommor på sådana? Är det fult tycker ni att använda på det sättet?
Christer i Falköping
Snarare meningslöst tycker jag. Det är ju blommorna och doften man oftast vill åt. Dessutom bildar de då ständigt millioner rotskott, som gärna dyker upp i rabatter flera meter bort. Då finns det bättre alternativ till klippt häck tycker jag.
Christer.
Malvia

Vi har en syrenhäck som ramar in två sidor av tomten ca 4 m från huset, och klippper den en gång om året efter blomning.

Orsaken är att få utsikt och att den jämnas till, den växer ojämt då det står en björk på ena sidan.

Den blommar varje år, inte så mycket men i alla fall. Dessutom är det ju så kort tid den blommar.

Sen har vi syren som vi inte klipper och får blommor, dock inte så mycket ändå tycker jag.
Söttok06
Rotskott här och var vill jag ju inte ha förstås. Det vill jag inte ha från någon växt faktiskt, utan att de håller sig mer på plats.
Okej då vet jag.
Cilla
I sommar har jag fotat beskurna syrénhäckar, som jag tycker är en bra häckväxt. Den föryngrar sig väl med rotskott, oftast på rätta ställena, kan beskäras under flera tillfällen på säsongen (när man har tid), får ett friskt utseende och ger bra insyns- och bullerskydd och är övrigt en relativt lättskött h'ckväxt.

Ofta är den formbeskuren som ett upp- och nedvänt U, och det passar den som vill ha formbeskuret men inte kantigt kring trädgården.

Med beskurna syrénhäckar får man glömma blomningen, den förekommer endast sporadiskt. Men som sagts här tidigare har den andra fördelar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon