Full version: Riddarsporrar
Pia L
Jag har en massa frön av riddarsporrar, är det för tidigt, för sent eller lagom att så dom nu.
När är bästa tiden och ska dom sås direkt i jorden eller ska jag dra upp dom lite innan och plantera ut?
Finns det möjlighet att få en blommning redan nästa sommar?
Anki V
Sår man riddarna tidigt så blommar de oftast samma år…..De jag sådde i mars har stora knoppar nu.

Om du ska så ute nu eller om du ska vänta till vår/vintern och så inne är en ”smaksak”. En del vill inte ha omaket och pysslet med innesådder och då är ”naturmetoden” bäst dvs man sår när fröna är mogna. Har du frön du kan så nu kanske du hinner få upp plantor som klarar vintern och de blommar garanterat nästa år.

Årets frön hinner det nog inte att bli nått av uppe hos oss men då gror de till våren i stället men de plantorna är tveksamt om de hinner blomma samma år.

/Anki
Pia L
Tack för svar, då provar jag att så lite inne så att dom hinner komma upp lite och en del direkt i backen så får jag hoppas på lite blommor nästa år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon