Full version: Besk gurka!
HelenN
hoho!!

Jag har en gurkplanta som växer som aldrig förr. Den ger små (ca 15cm) gurkor, med små taggar på. De första gurkorna var jag tvungen att skala för skalet va beskt. Nu tycker jag inte att det hjälper ens att skala dem...för hela gurkan är besk! Kan detta berpo på värmen??? Att den står granne med fru o herr tomat??? Blir jag tvungen att slänga plantan?
Åsa, mälardalen zon 2
Det har ingenting med tomaterna att göra. Gurkfrukter blir lätt beska speciellt ifall de får torka ut lite för mycket mellan vattningarna (+jag antar att riktigt varma perioder då växterna avdunstar mycket och inte hinner dricka vatten i samma takt även kan vara en orsak). Ofta står det när man köper gurkfrö ifall det är en bitterfri sort vilket innebär att sorten inte är lika benägen att bilda beska frukter.

Du behöver inte slänga plantan, troligtvis kommer frukter som drabbats av ojämnheten i vätska att bli beska men de frukter som sedan bildas när det blir svalare borde inte bli beska.
HelenN
Aha...vad glad jag blir ....för svaret!!! Då jäsingar ska jag spara plantan o smaka på varenda gurka tummenupp.gif
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 29-07-2008, 23:16) *
Det har ingenting med tomaterna att göra. Gurkfrukter blir lätt beska speciellt ifall de får torka ut lite för mycket mellan vattningarna (+jag antar att riktigt varma perioder då växterna avdunstar mycket och inte hinner dricka vatten i samma takt även kan vara en orsak). Ofta står det när man köper gurkfrö ifall det är en bitterfri sort vilket innebär att sorten inte är lika benägen att bilda beska frukter.

Du behöver inte slänga plantan, troligtvis kommer frukter som drabbats av ojämnheten i vätska att bli beska men de frukter som sedan bildas när det blir svalare borde inte bli beska.

April
Lånar en gammal tråd.

Har gurka i mitt växthus som blir riktigt besk. Den heter frilandsgurka wink.gif den har växt fint och jag binder upp den på tomatspiraler.

Skördade min första gurka på 36 cm för ngn vecka sedan. Besk som sjutton. Vattnade mer sedan jag läst här i tråden. Skördade 2 gurkor i går, en mindre och en på 40 cm. Båda var lika beska, blä.

Har skördat en gurka som smakat ok, bara lite besk. Den var 38 cm. Den enda skillnaden var att den gurka som smakade bättre var grönare i färgen.

Vad gör jag för fel?
Åsa, mälardalen zon 2
Ojämn vattning eller så har frukterna hängt kvar för länge på plantan, frukterna skördas direkt då änden på gurkan blir rundad.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon