emmajper
Jag tycker att rosor ska ha utseende som Ingrid Bergman. Problemet jag har är att jag skulle önska att rosen var vit eller ev gul och luktade underbart. Finns det någon som har tips på en. Jag bor i zon 3-4 och är intresserad av tips både gällande buskrosor och vanliga låga rosor. Tacksam för svar smile.gif //£mma
Ezereht
Karen Blixen är väl ganska "snyggig" ros? Kanske Lions ros (finns i Kajsas bildalbum under favoriter).
Thé
Ezerehts förslag Karen Blixen är bra, det är en tehybrid precis som Ingrid Bergman, från samma förädlare. Kika in på deras sida http://www.poulsenroser.dk/ och leta runt. Det finns en klargul bland tehybriderna som heter Tivoli, jag skulle gissa av deras beskrivning att den inte doftar riktigt lika starkt. Sedan finns det en bland Renaissance-rosorna som heter Sophia, som ska lukta gott.

Jag har ingen egen erfarenhet av någon av de här rosorna, har inte sett dem i verkligheten. Men av beskrivningen har de stora blommor och doftar.
emmajper
Jag uppskattar svaren jag fått.
1000 tack. £mma
Tosan
CITAT (emmajper @ 29-07-2008, 23:30) *
Jag tycker att rosor ska ha utseende som Ingrid Bergman. Problemet jag har är att jag skulle önska att rosen var vit eller ev gul och luktade underbart. Finns det någon som har tips på en. Jag bor i zon 3-4 och är intresserad av tips både gällande buskrosor och vanliga låga rosor. Tacksam för svar smile.gif //£mma

[attachment=22357:100_0673__Large_.JPG]
Edelweiss, underbar, cremevit ros som blir vitare med tiden. Z4

[attachment=22358:100_0873__Large_.JPG]
Friesia, stora, doftande blommor. Z4

[attachment=22359:100_0881__Large_.JPG]
Macy´s Pride, rotäkta Easy Eleganceros, röd knopp, vit blomma. Z4-5

[attachment=22356:100_1027__Large_.JPG]
JP Connell, kanadensisk buskros, underbar doft, stor favorit. Z5-6

Bland canadensarna har vi åxå den fantastiska Louise Bugnet och Henry Hudson, båda vita.
emmajper
Ännu mera tack!! smiley_small_hug.gif Är så tacksam för de svar jag fått. Jag utvärderar allt och till våren ska jag sätta den eller dem.//emma
Kajsa
Titta i mitt album/Tehybrider där hittar du dom flotta rosorna. Dom är på gränsen för vår zon 3 - 4 men visst finns en del som kan bli lite äldre, plantera skyddat, kupa inför vintern. I album/Floribunda rosor hittar du fler tuffare rabattrosor, kolla där också. tex Lions Rose zon 5
Sussie F-Flower
Va? Nu blir jag lite osäker... men jag har för mig att den rosen var / är röd...? är jag ute och cyklar, eller...?

Jag har för mig att jag hade den för många, många år sedan och då bodde jag ca 300 meter ifrån kyrkan där hon vigdes... och 600m ifrån där hon hade bott...

Jag ingen rosfantast så det kanske har kommit flera olika sorter de sista decennierna...?
Christina i Taxinge~
CITAT (Sussie F-Flower @ 10-01-2009, 01:22) *
Va? Nu blir jag lite osäker... men jag har för mig att den rosen var / är röd...? är jag ute och cyklar, eller...?

Jag har för mig att jag hade den för många, många år sedan och då bodde jag ca 300 meter ifrån kyrkan där hon vigdes... och 600m ifrån där hon hade bott...

Jag ingen rosfantast så det kanske har kommit flera olika sorter de sista decennierna...?

Rosen 'Ingrid Bergman' är röd, ja! Du cyklar inte giggle.gif
Men frågan gällde om den även fanns i gult eller vitt, men det gör den alltså inte.....

"Ingen rosfantast"....? Hmmm.....undrar det jag shy.gif
Du kanske kan bli?

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon