kemigatan
29-07-2008, 23:26
Är där någon som kan hjälpa mig ,har ett körsbärsträd med gulröda bär.nu funderar jag om man kan ympa för att få tätare med grenar ,dels för att det är väldigt glest på en sida ,dels tänkte jag att på så vis behövde det inte bli så högt.Är jag rent ute och reser eller går det, i så fall vilken tid är bäst att ympa trädet.Tanken var också att jag skulle ta ympa från årsskott på samma träd.
Hade varit bra om det fungerade
ympningen är nog det som fungerar bäst här. Man ympar på stenfruktträd, alltså plommon och körsbär, i mars, för senare kan de blöda. Ympkvistarna tar man tidigt på vintern och förvarar i t.ex. kylskåp, inlindad i fuktig papper och plastpåse. Försök gå en kurs i ympning, [attachment=21970:ympa1.jpg]
H: Bassam
Åsa, mälardalen zon 2
30-07-2008, 22:03
Fast ympning kommer inte att hålla ett sötkörsbär på en kraftigväxande grundstam litet. Vill man ha ett litet sötkörsbärsträd är det ett träd ympat på en svagväxande grundstam man är ute efter.
kemigatan
31-07-2008, 09:01
Tack för svaren. Bassam
Jag skall prova .Ympningen skall jag nog klara ,jag har aldrig provat på körsbär därför ville jag ha råd .
Tack till er alla
Stenfrukt är svårare att ympa än kärnfrukt men det är roligt när man väl knäckt koden. Men en lösning för att hålla ett körsbärsträd litet är det dock inte, som Åsa skrev. Bättre ta bort elelr flytta trädet och starta om på nytt. Ett svagväxande körsbärsträd kommer att ge mycket snabbare och mer frukt än ett som man toppkapar och sedan försöker göra ympningar på. Dessutom blir det vackrare!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.