Hej
Jag har en Korsgentiana. Vet att den ska stå soligt-halvskuggigt, men inget mera. Har googlat, men inte hittat något om hurdan jord den vill ha. Näring ? Mycket vatten ? Tacksam om nån kan hjälpa till.
Hälsn Tepa
Jag har mina i vanlig trädgårdsjord……väldränerat i en sluttning med full sol.
Gruset ligger i ett ca cm tjockt lager mest som dekoration.
De ser i alla fall ut att trivas alldeles utmärkt.
[attachment=21945:o7s37e0h...y3kpqx6p.jpg]
/Anki
Tack, Anki V. Väldränerat är väl samma som sluttning, vattnet rinner bort ? Min ser nog inte ut att må dåligt, men jag har plats i en sluttning dit jag kunde flytta den. Den har vanlig trädgårdsmylla, finns lite grus iblandat. Den vill alltså inte ha så mycket vatten då ?
Hälsn Tepa
Jag vet faktiskt inte riktigt hur de vill ha det…..men mina har jag sått själv och de verkar ju trivas med det läget som de fått av mig.
I fjol alltså år ett var de så erbarmligt små och ynkliga att de fick övervintra i en pallkrage så jag skulle veta var dom var. I våras satt jag ut dom i min sluttning där jag har andra ”torrväxter” typ lewisior och penstmoner och än så länge växer de på bra.
/Anki
. Lägg ett lager lecakulkor eller annat dränerande i botten av krukan. Däröver ett litet lager jord och sätt sedan plantan i samma höjd som tidigare. Fyll på med jord och tryck till lätt.
H: Bassam
Alexander-VG-zon3
30-07-2008, 21:54
CITAT (tepa @ 30-07-2008, 13:07)

Tack, Anki V. Väldränerat är väl samma som sluttning, vattnet rinner bort ? Min ser nog inte ut att må dåligt, men jag har plats i en sluttning dit jag kunde flytta den. Den har vanlig trädgårdsmylla, finns lite grus iblandat. Den vill alltså inte ha så mycket vatten då ?
Hälsn Tepa
rötterna vill ha en jord som håller fukt som även ska innehålla kalk . bladen och själva plantan och dom ytligare delarna vill ha det grusigt ( ren grus ) sådär 2-5lager .
väldränerat betyder att vattnet rinner neråt undan snabtt som i gurs eller sandjord . sluttning betyder just enbart sluttning .
Tack Bassam, men jag har min Korsgentiana planterad i land. Den ser nog ut att trivas, så jag låter den nog vara. Den blommade iaf ett tag sen jag planterade för 5-6 veckor sen, har visst någon blomma ännu.
Tack, Flaxss, då tror jag nog den står bra där den står, men jag ska fylla på med grus runtom. Jorden verkar vara fukthållande, det är iaf fuktigt när jag gräver djupt där. Och så finns där nog grus och sand iblandat. Det där med kalk i jorden kan jag inte. Hur kan man tillsätta kalk? Har säkert flera växter som vill ha kalkrik jord, måste ta reda på mera om vilka. Borde man ha bara kalkkrävande växter i samma land, eller kan man fylla på med kalk bara till en enda växt i ett land ?
Hälsn Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.