Magdis
Jag har sedan jag började ta ut föräldrapenning för Lilleman reagerat över att man får så fruktansvärt lite pengar per månad. Eftersom det inte direkt är föräldrapenningen vi livnärt oss på under denna tid har jag inte orkat ta tag i att ringa och kolla upp det....förrän idag. Nu har ju nämligen maken tagit ut föräldrapenning under sommaren och när jag jämfört med hur mycket pengar han fått ut så insåg jag ju att det måste ha blivit nåt allvarligt fel med min ersättningsnivå. Vad sägs om 2600:- per månad efter skatt? -fear-.gif Hade jag varit ensamstående mamma hade jag ju givetvis reagerat för länge sen! blush.gif

Jag ringde försäkringskassans 0771-nummer (vad kostar det att ringa det numret egentligen?) och fick plats 269 i kön! Efter en skaplig väntetid kom jag fram till en handläggare. Det visade sig att jag hade rätt i att jag fått fel ersättning. Vet ni vad orsaken var? Trots att jag enligt deras journaler är berättigad till föräldrapenning enligt sjukpenninggrundande nivå så har jag bara fått grundbeloppet p.g.a att det finns nån "spärr" som måste tas bort. Och hur ska man veta att man är tvungen att ta bort en "spärr" för att man ska få ut den ersättning man är berättigad till? confused.gif När jag lämnar in ansökan om föräldrapenning så utgår ju jag ifrån att jag ska få ut den ersättning jag har rätt till, utan att behöva säga till särskilt om det! Finns det någon som skulle välja att plocka ut 180 kronor per dag när de egentligen har rätt till 700 kronor per dag? Obs. att man inte sparar de resterande pengarna på nåt sätt genom att göra så, man förbrukar sina sjukpenninggrundande föräldradagar i vilket fall som helst. Hade jag inte ringt och ifrågasatt hade jag aldrig fått ut de pengar jag gått miste om.

5200 kronor för lite per månad har jag fått. Det blir ett välkommet tillskott i kassan, särskilt eftersom vi snart ska punga ut för installation av fjärrvärme och bredband. smile.gif
Pirum
Låter helt vansinnigt, men tur att du upptäckte felet smile.gif Det rimliga är såklart (och måste väl vara i de flesta fallen?) att man får korrekt ersättning direkt.

Enklast vore dock såklart att alla fick lika stor föräldrapenning när de är hemma med sina barn. Om alla barn är lika mycket värda sänder det ju helt fel signaler att det redan direkt kring födseln (och direktrelaterat till barnet) delas in i A- och B-lag. Men det har jag väl tjatat om i andra trådar förr smile.gif
mamamaggan
Tur att du reagerade Magdis!

Hoppas de betalar ut pengarna tills ni behöver dem . Pratade med en långtidssjukskriven kille häromdagen , han hade inte fått några pengar på två månader. När han ringde och klagade var svaret han fick att de visste inte var hans papper var och därför hade han inte fått någon handläggare!!!!!!!!!!!! Efter mycket bråkande så letade de reda på papperen och han fick sina pengar.

Det här är så typiskt FK , de krånglar till allt så att man inte ska få ut vad man har rätt till om man inte " bråkar"! Känns som om de satt i system att försöka betala ut så litet som möjligt.

Sedan håller jag med dig Pirum , alla får lika stort barnbidrag och då borde man också få lika stor föräldrapenning.
Magdis
CITAT (mamamaggan @ 30-07-2008, 14:30) *
Sedan håller jag med dig Pirum , alla får lika stort barnbidrag och då borde man också få lika stor föräldrapenning.

Tycker jag med, absolut!
Myosotis
duh.gif Är de verkligen så klantiga eller gör de det med flit?! Konstigt: Alla som vill ha pengar av en har väldigt bra koll på det, man behöver aldrig stå i telefonkö eller fylla i en extrablankett för att få lov att betala. Jag tror att de kallt räknar med att en del inte orkar kämpa om det de har rätt till - så praktiskt, då har man ju sparat pengar! Särskilt cyniskt när det gäller sjuka, t.ex. utbrända eller deprimerade, människor som inte orkar bråka.
skogstroll
vad jag förstår så har de en tendens att dra för lite skatt också så man får en skattechock i slutändan, det fick jag när jag varit sjukskriven för stress mm tråkigheter angry.gif det mår man ju inte bättre av...
mamamaggan
När jag pratar med folk som ska ha pengar från FK så kan man nästan tro att det satts i system att försöka betala ut så lite som möjligt. Varför klagar alla på att man hela tiden får ny handläggare ? Den nya måste då " få lite tid " på sig att läsa igenom dina papper. Lagom när de gjort det så får man en ny som måste " få lite tid " på sig ............ och under tiden kan du inte få några pengar eftersom man inte hunnit läsa igenom dina papper!

Min man fick en ny handläggare för några månader sedan. När han förra veckan sökte henne var det en telefonsvarare som sa att " hon fått nya arbetsuppgifter " . Ville han komma i kontakt med sin nya handläggare skulle han ringa xxx-xxxxxx.

När han ringde det numret så hamnade han hos FK växel i Sthlm. Numret används inte!!!!!!!

Efter mycket om och men fick han fram att han hade ingen ny handläggare utan han KANSKE ska få en när det anställs ny personal i augusti!!!!!!!! Jättekul när man vet att man antagligen kommer att få vara sjukskriven 1 - 1 1/2 år till och t ex vill få veta hur det kommer att bli när man passerar de 550 dagarna.

Stackars de som inte orkar ta striden!!!!!!!!
pootgirl
CITAT (skogstroll @ 30-07-2008, 16:31) *
vad jag förstår så har de en tendens att dra för lite skatt också så man får en skattechock i slutändan, det fick jag när jag varit sjukskriven för stress mm tråkigheter angry.gif det mår man ju inte bättre av...

Vet inte hur det är när man är "vanligt" sjukskriven, men när man tar ut föräldrapenning ska skatteprocenten vara lite lägre. Har för mig att jag istället för 32% som arbetare skulle betala 28% som förälder.
NAturligtvis såg jag till att gardera mej så de fick, precis som alla mina arbetsgivare alltid fått göra, dra 35% i skatt. Detta blir alltid ett myyyycket trevligt tillskott i kassan kring midsommar. De pengar man "gått miste om" varje månad har man ju aldrig märkt av så det är det tips! yes.gif
Gunilla T
Tur att du reagerade Magdis! Såhär får det naturligtvis inte gå till hos en myndighet som ger service till medborgare. Man kan omöjligen hålla sig ajour med alla regler som dessutom ständigt ändras utan myndigheten har ett informationsansvar som dessutom skall vara begripligt.

Givetvis skall du ha ränta på de medel som legat inne!
Felicia
En sak som jag tänkt på också - visst är det märkligt att myndigheter alltid gör fel till deras fördel? Jag har varit med om för lite lön, fel a-kassa mm. Aldrig att jag fått för mycket. Mycket konstigt.
Nostalgia
Min erfarenhet av försäkringskassan är att man måste vara tillräckligt FRISK för att överhuvudtaget orka att ha med dom att göra.
Att dom betalar ut för lite ersättning (om dom nu betalar någon alls) är nog tyvärr mycket vanligt för dom har som sagt mycket konstiga regler som man som vanlig liten människa inte har en aning om, så här gäller det verkligen att vara "om sig och kring sig" Undrar hur mycket dom sparat in på att många inte vet vad dom har rätt till för ersättning eller som helt enkelt ger upp och inte orkar "bråka"
fruberglund
Jag har VAB-pengar jag har väntat på i 6 veckor nu. Ringde för ca 3 veckor sen och då sa de att det var 4-6 veckors handläggningstid! Ringde igår och då var det helt plötsligt ändrat till 6-8 veckor! Var hemma med min son i 8 dagar så det är en veckas lön som saknas.

Vad gör de där egentligen? Varför ska det ta sån tid när man redan är i systemet? Sitter de och fikar hela dagarna och tar en person per dag eller? Man kan ju börja undra. Skrev ett argt mail och frågade varför de inte kan sköta sina utbetalningar när alla andra företag kan sköta sina löner och utbetalningar osv.

Som tur är var min man till Frankrike och jobbade så vi fick extra pengar i traktamente osv. annars hade vi inte haft råd att betala räkningarna tills VAB-pengarna kommer. Tycker synd om dem som verkligen behöver dessa pengar i tid och får vänta så länge. Nu får vi leva på i stort sett ingenting tills vi får pengarna men räkningarna är betalda i alla fall.

Inte ska man väl tro att de betalar påminnelseavgifter osv. för de stackarna som inte kan betala räkningar för att de inte får sina pengar i tid! Det är skamligt tycker jag, det borde de bli tvingade att göra, t.ex. som elbolagen om de inte får igång elen inom en viss tid!

Gita
CITAT (mamamaggan @ 30-07-2008, 14:30) *

Då borde väl alla betala lika mycket i skatt också! Eller????
Gita
Rose
raderat
dalkullan
även jag har bara goda erfarenheter av FK...
har tom fått för mycket pengar utbetalda till mig, men det ringde jag och talade om. annars kommer det bara surt efter... angel_not.gif
har aldrig behövt vänta på ersättningen, den har tom kommit tidigare ibland !! min handläggare är jättebra, vi har bra kontakt och det är aldrig några problem.
känner inte riktigt igen mig i dessa skräckartiklar jag läser i kvällstidningarna...hm...
men det är väl den där enda procenten som de skriver om. vi andra säljer inte lika många lösnummer...
tack vare FK:s hjälp kommer jag så småningom att kunna jobba alla mina timmar på jobbet. hur bra som helst !!!
jobbar just nu 50% och ska trappa upp, förhoppningsvis går det bra. jag fick också tillbaka på skatten...
Pirum
CITAT (Gita @ 01-08-2008, 14:00) *
Då borde väl alla betala lika mycket i skatt också! Eller????
Gita

Självklart; förutsatt att alla hade lika mycket i lön.
messermark
Jag har heller inte direkt goda tankar om f-kassan. Anmälde mammaldighet 10 Juni och har inte ännu sett några pengar. ranting.gif Ringde dit idag och hamnade som 835 person i kön. Jippi. Efter en låång väntan fick jag äntligen tala med en mjäkig kille som inte hade någon aning om nått, skyllde bara på det nya systemet. blink.gif Om jag hade varit ensamstående vad skulle jag ha levt på då? Vatten och gräs eller? confused.gif Sen när jag läser om den där spärren undrar jag om jag fått rätt ersättning från första början!? Kanske skulle kolla upp det också. Ursäkta uttrycket men jävla skit.
Gita
CITAT (Pirum @ 04-08-2008, 21:41) *
Självklart; förutsatt att alla hade lika mycket i lön.

Med ditt tankesätt borde ju i så fall alla ha lika sjukpenning och a-kasseersättning också, eftersom föräldrarpenningen ju också är en inkomstbortfallförsäkring baserad på inbetalad premie till skillnad från barnbidraget som är just ett bidrag.
Gita
herkules
CITAT (Gita @ 05-08-2008, 12:31) *
Med ditt tankesätt borde ju i så fall alla ha lika sjukpenning och a-kasseersättning också, eftersom föräldrarpenningen ju också är en inkomstbortfallförsäkring baserad på inbetalad premie till skillnad från barnbidraget som är just ett bidrag.
Gita

låter bra det tycker jag! yes.gif
Magdis
Snabba med att rätta till misstaget var de iallafall. smile.gif Pengarna har redan kommit in på mitt konto. De sa att det antagligen skulle dröja längre eftersom de håller på att utveckla ett nytt system och såna här ärdenden har inte högsta prioritet, men det tog inte alls så lång tid som de sa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon