Jag har sedan jag började ta ut föräldrapenning för Lilleman reagerat över att man får så fruktansvärt lite pengar per månad. Eftersom det inte direkt är föräldrapenningen vi livnärt oss på under denna tid har jag inte orkat ta tag i att ringa och kolla upp det....förrän idag. Nu har ju nämligen maken tagit ut föräldrapenning under sommaren och när jag jämfört med hur mycket pengar han fått ut så insåg jag ju att det måste ha blivit nåt allvarligt fel med min ersättningsnivå. Vad sägs om 2600:- per månad efter skatt?

Hade jag varit ensamstående mamma hade jag ju givetvis reagerat för länge sen!
Jag ringde försäkringskassans 0771-nummer (vad kostar det att ringa det numret egentligen?) och fick plats
269 i kön! Efter en skaplig väntetid kom jag fram till en handläggare. Det visade sig att jag hade rätt i att jag fått fel ersättning. Vet ni vad orsaken var? Trots att jag enligt deras journaler är berättigad till föräldrapenning enligt sjukpenninggrundande nivå så har jag bara fått grundbeloppet p.g.a att det finns nån "spärr" som måste tas bort. Och
hur ska man veta att man är tvungen att ta bort en "spärr" för att man ska få ut den ersättning man är berättigad till?

När jag lämnar in ansökan om föräldrapenning så utgår ju jag ifrån att jag ska få ut den ersättning jag har rätt till, utan att behöva säga till särskilt om det! Finns det
någon som skulle välja att plocka ut 180 kronor per dag när de egentligen har rätt till 700 kronor per dag? Obs. att man inte sparar de resterande pengarna på nåt sätt genom att göra så, man förbrukar sina sjukpenninggrundande föräldradagar i vilket fall som helst. Hade jag inte ringt och ifrågasatt hade jag aldrig fått ut de pengar jag gått miste om.
5200 kronor för lite per månad har jag fått. Det blir ett välkommet tillskott i kassan, särskilt eftersom vi snart ska punga ut för installation av fjärrvärme och bredband.