catlady
Jag har ett valnötsträd på tillväxt, än så länge bara en liten buske på runt 75 cm. Jag undrar om det är enkelt att hålla efter och forma en valnöt? Jag funderar nämligen på att plantera det mitt på uteplatsen i framtiden och kanske låta grenarna klättra utmed vajrar som en skyddande pergola. Eller är det bättre med något annat fruktbärande träd, till exempel ett äppleträd?
Huggorm
Tänk på att valnötsträd utsöndrar gift från rötterna, för att slippa dela jorden med andra växter.. Det är olika mycket på olika sorter, men det kan bli svårt att få annat att växa i närheten
Alexander-VG-zon3
valnöt ska man inte beskära alls mer än frostskador eller döda delar . den trivs bäst och ser snyggast om den får växa som den själv vill . valnöt i skåne blir stora träd .

CITAT (Huggorm @ 31-07-2008, 14:18) *
Tänk på att valnötsträd utsöndrar gift från rötterna, för att slippa dela jorden med andra växter.. Det är olika mycket på olika sorter, men det kan bli svårt att få annat att växa i närheten

fast jag har ju många växter som trivs vid min valnöt ?

vet du nåt man kan läsa om detta ? ,, tyckte det lät intressant .
Huggorm
CITAT (flaxss @ 31-07-2008, 21:19) *
fast jag har ju många växter som trivs vid min valnöt ?

vet du nåt man kan läsa om detta ? ,, tyckte det lät intressant .

Nu är giftet olika starkt på olika sorters valnöt, starkast är det på svart valnöt, Juglans Nigra. Sedan verkar det vara olika starkt på olika växtplatser och ofta är det så svagt att det inte märks alls. Och många växter är resistenta mot giftet. Juglone heter giftet, och man kan antagligen googla fram mer info. Det står väll något lite om det här.

Edit: Här finns en del info
Piccante
CITAT (Huggorm @ 31-07-2008, 21:45) *
Nu är giftet olika starkt på olika sorters valnöt, starkast är det på svart valnöt, Juglans Nigra. Sedan verkar det vara olika starkt på olika växtplatser och ofta är det så svagt att det inte märks alls. Och många växter är resistenta mot giftet. Juglone heter giftet, och man kan antagligen googla fram mer info. Det står väll något lite om det här.

Edit: Här finns en del info

tusen tack för infon verkligen intressant . jag har ju den ''äkta'' valnöten i rätt så torr jord . töreln som växer v id valnötet hoppas jag dör av giftet .
Alexander-VG-zon3
CITAT (Markus_H @ 31-07-2008, 21:22) *
tusen tack för infon verkligen intressant . jag har ju den ''äkta'' valnöten i rätt så torr jord . töreln som växer v id valnötet hoppas jag dör av giftet .

FLAXSS som skrev det
catlady
Ja, då är det som jag trodde. Jag ska helt enkelt plantera ut det i det fria och låta det växa sig stort istället för att störa det. Tack för svar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon