Full version: Någon som vill se?
Pia L
Det började med att jag grävde upp slänten och skulle göra en rabatt, det slutade med två 4 meters rabatter med en stentrappa i mitten.
Sen rann idéerna på och en liten damm med vattenfall började ta fart, allt detta blev gjort på ca. två månader.

DSC00042.JPG

DSC00044.JPG

DSC00045.JPG

DSC00047.JPG

DSC00048.JPG

DSC00054.JPG

DSC00055.JPG

Det är inte riktigt klart ännu, men närapå
Ramred
Fint sätt att utnyttja slänten!
Chamomille
Va fint! Men hur blev vattnet blått unsure.gif
Pia L
Han smetade in botten med betong, men det blev inte så vackert, hållbart...visst, men så mörkt då det blev vått så han penslade på fuktspärr.
Vi har kontrollerat att den INTE skulle vara skadlig för eventuellt djurliv och växtlighet.
Men visst ser det härligt fräscht ut med blått?
Felicia M
Jättesnyggt, verkligen!! Blått i botten på fontänen var läckert. Och ännu finare lär det bli när det har vuxit upp litet!

Vad är det du har mellan stenarna, murbruk eller något liknande?

Pia L
Han har murat med betong. Rännorna snickrade han till gjutformar till och gjöt i betong med lite vita dekorationsstenar inlagda.
Chamomille
CITAT (Pia L @ 30-07-2008, 14:29) *
Han smetade in botten med betong, men det blev inte så vackert, hållbart...visst, men så mörkt då det blev vått så han penslade på fuktspärr.
Vi har kontrollerat att den INTE skulle vara skadlig för eventuellt djurliv och växtlighet.
Men visst ser det härligt fräscht ut med blått?

Jaa, verkligen snyggt!
HelenN
Härlig damm!
AstLar
Vad fint det blev tummenupp.gif.
Trappan ser spediell ut också, eller?
Vågar man fråga om man kan få se en bild på den också?
Pia L
Visst vågar man fråga

DSC00035.JPG

AstLar
Är det hemgjutna block?
Den är speciell, ja.
Snyggt, allt ser naturligt ut.
Grattis!
Pia L
Vi hade turen att FÅ gamla plattor som redan var mossade, det gjorde att rabatten och trappan fick ett gammalt utseende.
Anki V
Jättefint..och vilket jobb ni måste ha lagt ner.

/Anki
DragonLady
Mycket sten o bära i värmen sweatingbullets.gif
Roligt o se hur andra får till det med de förutsättningar man har, hur jättefint o spännande det kan bli av en annars tråkig och outnyttjad slänt.
Vatten i en trädgård tillför så mycket liv o rörelse samt är en mycket avkopplande faktor.
Bra jobbat tummenupp.gif o glöm inte att njuta av ert fina arbete flirting.gif
äppelblom
Vilken fin damm med bäck! Jag fick ett jättebra tips om hur jag kan göra i min slänt nu när jag går i dammtankar. Har du några bra råd om vad jag ska tänka på när jag börjar med projektet? Räcker det att gjuta i betong för att få vattnet att stanna kvar. Vad är det för fuktspärr ni använt?
Pumptips osv????
Kram rose.gif
Pia L
DragonLady: Det mesta av stenen var det jag fick upp när jag grävde dom två 4 metersrabatterna, slänten var full av sten i alla storlekar.
Men visst har det burits storsten utöver det jag grävt upp.

äppelblom: Vi har bara gjutit rännorna, men visst försvinner en del fukt igenom (man hade nog kunnat fuktspärrat där med om man velat)
Det cirkulerar ju vatten och regnet (om det nu kommer något) fyller på det lilla som försvinner.
Pumpar i olika storlekar och prisklasser kan du hitta på www.dammbutiken.se
Billiga växter hittar du på www.vattenliv.nu
Vill du ha blå fuktspärr så är märket Ardex

Jag hoppas att du inspirerats och kan ta några idéer av bilderna, lycka till med ditt släntprojekt wub.gif

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon