SassaS
Hej alla skickliga forumister!

Jag är en glad trädgårdsfumlare i zon 5 som har upptäckt att jag har riktigt mycket av ett kryp (saknar bättre ord) i min trädgård. De sitter på kryddgrönt, på dahliorna och lite överallt. De springer runt på stenarna runt rabatten också och ser allmänt otrevliga ut. De finns i varierande storlekar från bara ett par mm till några som kanske är närmare en cm lång. De är svarta, har sex ben och har alltid några, ibland flera orangea/gula fläckar på ryggen/sidan. De kan inte flyga, men rullar ihop sig lite när man sprätter ner dem från blomman. Ser ut att ha en känslig bakdel som den liksom böjer under sig ibland.
Nån som känner igen detta? Är de skadliga? Jag har inte lyckats se vad de livnär sig på, förhoppningsvis bladlöss. *S*
Hälsningar,
Sassa
Piccante
Är du säker på att det ens är samma kryp du ser? Om de är några mm ena stunden och närmare en cm nästa så är det antingen olika arter eller så är det unga exemplar (nymfer) av någon insekt under utveckling för vuxna insekter växer inte och ökar inte i storlek. Kan de inte flyga så är det förmodligen någon nymf/larvstadie av något. Har du kollat i trådarna här där det finns bilder på nyckelpigelarver? de har fläckar längs ryggen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon