Full version: Beskära Silverpil?
Lindiz3
Impulsköpte 2st Silverpilar igår eftersom Petab i Helsingborg hade 70% rabatt på alla träd!!! (gav 107kr st för dom, ca 2.5-3meter höga, 5cm i diameter på stammen)

Jag har nu sett att dom blir ju väldigt stora och undrar därför om man kan klippa dom så att dom håller sig runt 3meter i höjd, kanske kan man tom forma toppen?
Måste veta för annars kan dom inte stå där jag tänkt...

//Daniel
Ezereht
Man kan forma pil ganska mycket, men förmodligen inte hålla nere höjden och få ett fint träd. Skulle plantera dem någosntans där dom får vara stora om jag var dig.
Lindiz3
Men hur gör dom med sk Uppstammade träd? Vet inte vad som menas med det riktigt, men dessaa fanns ju både som uppstammade (ej i lager när jag var där) och dessa vanliga...
Lindiz3
Ingen som vet?

Skulle vara så fint att ha ett i lagom höjd...
Cilla
Uppstamning är det motsatta mot att beskära toppartierna i ett träd, dvs att man tar bort de lägst sittande grenarna från trädets stam.

Du kan hålla dina pilar nere under några år genom formklippning, dvs att du varje år beskär pilen i den form du vill ha. I längden, säg om 10 år, blir det ett styvt jobb med ett träd som vill bli 20 meter högt eller så.
Lindiz3
Låter bra!

Jag har redan klipptdom lägre grenarna så jag antar att det blir uppstammat. Däremot kommer jag klippa toppen nästa sommar.
Stort tack för ditt svar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon