Full version: Rabarber
Platinum
Har nu fryst in 5kg inför vinterns behov och gjort saft på 4kg, men det står fortfarande lika mycket kvar och säsongen är ju inte slut än.

Så vad gör ni på era rabarber utöver saft, kräm och pajer?
Ingrid Zon3
Om du med stå kvar menar att det finns stjälkar kvar på plantan/plantorna så låt dem vara. Jag anser att säsongen för rabarberskörd är över vid midsommar. Plantorna behöver ju ha kvar blad för att dra ner näring till rötterna, som den perenn den är.

Jag gör det enkelt för mig och gör en slags rabarberkompott som funkar till både gräddglass och filmjölk: Skicka ner rabarberbitar i en gryta, tillsätt ev. en aning vatten. Slå på plattan men ta det försiktigt med värmen. Låt rabarbern "smälta", rör om ett par gånger. Hur lång tid det tar beror på hur tidigt man tagit rabarber, 10-20 minuter normalt sett.

Sen drar jag grytan från plattan, och kryddar med kardemumma och/eller kanel samt sötar gärna med honung efter smak.

Jag fryser in i småbyttor och tar fram eftersom.

Mamma gjorde en rabarbermarmelad som var grymt god speciellt till scones. Jag har receptet nånstans, ska se om jag kan hitta det.
Platinum
Nej jag menar mer att det fortfarande kommer nya stjälkar varterfter man gallrar, här brukar rabarbersäsongen vara in i augusti. Skiljer sig säkert i olika delar av landet och beroende på jordmån.

Raberbermarmelad lät spännande, hoppas du hittar receptet.

Chamomille
Kräm på en blandning av rabarber och gubbar, fantastiskt gott. Sen rabarberdricka så klart, fast det har du ju gjort... Sambon gör en jättegod paj på rabarber och björnbär, mums smile.gif

Både paj och dricka går ju att lägga i frysen och ta fram till jul t.ex wink.gif
Mollis
Om du tycker om Chutney så kan du göra det på rabarber, jättegott till stekar, grillat, ostbrickan mm.
AstLar
Baka 5cm bitar i ugnen med lite socker o smör på, tills de är mjuka. Servera varma med vaniljglass. Mmm. Bäst en mulen dag, när det inte är så varmt.

Banta i vinter blush.gif
Ingrid Zon3
Här kommer receptet på den famösa rabarbermarmeladen:

650g rabarber
150 g socker
½ flaska certo (hoppas det finns i handeln fortfarande...)
atamon (som ovan) för att skölja burkarna med
650 g socker

Varva tunnt skurna rabarberbitar med 150 g socker. Låt det stå tills det saftar sig (typ över natten tror jag). Koka sakta i 10 minuter. Rör ner resten av sockret och låt marmeladen koka hastigt i 2 minuter.
Ta av kastrullen, rör ner certo, skumma när det svalnat.
Ska marmeladen bevaras länge tillsätt atamon enligt anvisning på förpackningen.
Häll upp på väl rengjorda varma burkar. Låt svalna.

Mina kommentarer:
Förutom att det är så mycket E:n i det här receptet så har jag en anledning till att låta bli att använda det. Det blir så gott så jag i princip åt det med sked direkt ur burken. Mina syskonbarn önskade sig varsin burk i julklapp av mamma och satte sig med burkarna framför tvn och glufsade.. Förödande för figuren!
Och till sist så är det här ju ingen riktig marmelad med marmeladprov, ni vet flirting.gif
zissi
Sitter just nu och njuter av rabarbersorbet gjord av frysta rabarber med färsk citronmeliss i. Svalkar riktigt gott i värmen sweatingbullets.gif tummenupp.gif

500 g rabarber
1½-2 dl vatten
1-1½ dl råsocker (går säkert bra med vanligt strösocker också)
1 tsk äkta vaniljsocker
1/4 dl hackad citronmeliss (mer eller uteslut helt)
1-2 äggvitor

Koka rabarber, vatten och socker till en kompott (ca 5 min). Kyl och tillsätt citronmeliss och vaniljsockret. Ställ in i frysen. Ta ut varje halvtimme och vispa grundligt genom smeten. När allt är lite mer än halvfruset (efter ett antal timmar) vispas äggvitorna för sig till hårt skum och vänds ner i sorbeten. Ta gärna fram en stund innan serveringen. Garnera med citronmeliss.
Platinum
CITAT (zissi @ 30-06-2009, 18:34) *
Sitter just nu och njuter av rabarbersorbet gjord av frysta rabarber med färsk citronmeliss i. Svalkar riktigt gott i värmen sweatingbullets.gif tummenupp.gif

500 g rabarber
1½-2 dl vatten
1-1½ dl råsocker (går säkert bra med vanligt strösocker också)
1 tsk äkta vaniljsocker
(1/4 dl hackad citronmeliss, mer eller uteslut helt)
1-2 äggvitor

Koka rabarber, vatten och socker till en kompott (ca 5 min). Kyl och tillsätt citronmeliss och vaniljsockret. Ställ in i frysen. Ta ut varje halvtimme och vispa grundligt genom smeten. När allt är lite mer än halvfruset (efter ett antal timmar) vispas äggvitorna för sig till hårt skum och vänds ner i sorbeten. Ta gärna fram en stund innan serveringen. Garnera med citronmeliss.

Det där såg ju ut som ett, det vill jag testa i år. Tack för tipset.
GunnellF
Läste just om Spansk körvel: att det är gott att blanda med rabarber och krusbär för att ge sötma! Är just nu och hälsar på en bekant som har rejäla ruggar av Spansk körvel i trädgården.
TheLan
sen så skall ju rabarbervin vara en höjdare enligt min mamma smile.gif
yaowsa
CITAT (TheLan @ 01-07-2009, 17:02) *
sen så skall ju rabarbervin vara en höjdare enligt min mamma smile.gif

bravo.gif rabarbervin, häftigt.
Du råkar inte ha ngt recept? eller någon annan som har recept/ mått på det? thanks.gif

På ett ställe där jag bor så ska de bygga nytt, varvid de har flyttat på kolonilotterna som låg där och det finns övergivna rabarberplantor. eftersom de inte kommer finnas mer så kan man ju skörda hela plantorna. biggrin.gif
........................................
Hittade 2 recept på vin när jag sökte. Någon som har gjort dem och som kan rekommendera`?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon