Blackelvira
30-07-2008, 19:36
Vad har ni odlat i år som ni inte tänker odla nästa år? Vad har ni misslyckats med eller inte tyckt varit roligt? Själv tänker jag inte odla broccoli och inte majs. Broccolin har tagit upp en massa plats men inte gett så mycket utdelning och majsen var väldigt skrymmande och kanske fel zon för mej.
Jag har odlat rädisor...och det kommer jag inte göra igen. Gillar ju faktiskt inte rädisor, så jag fattar inte ens varför jag köpte fröerna.
Nåt jag ska testa att så igen är perenner.....för det va inte många som tog sig efter att de stått ute hela vintern.
Ettåringar kommer jag så i massor.....men inte lika tidigt som i år.....haha...tror ni mig inte!!!! Upp till bevis!
ingrid fuxwall
30-07-2008, 22:58
Redan i år uteslöt jag alla kålväxter - de genererar bara kålmaskar.
För övrigt är vi mitt upp i växtperioden så än har vi inte kommit så långt att något uteslutes.
ingrid
Ingrid Zon3
30-07-2008, 22:59
CITAT (Blackelvira @ 30-07-2008, 20:36)

Vad har ni odlat i år som ni inte tänker odla nästa år? Vad har ni misslyckats med eller inte tyckt varit roligt? Själv tänker jag inte odla broccoli och inte majs. Broccolin har tagit upp en massa plats men inte gett så mycket utdelning och majsen var väldigt skrymmande och kanske fel zon för mej.
Broccoli skördar man väl sent på hösten, eller? Kanske för tidigt att ge upp redan?
Krasse, fårstår inte varför jag sätter de varje år, måste ha däligt minne.
Däremot dahlia och petunia, ska sätte massor av dem nästa år.
Morötter odlar jag bara för att gubben vill ha, annars fick det vara, köpte
såband iår tänkte att det skulle gå bättre. Tycker inte det.
Grönkål är jag nöjd med, klarar mig nog hela vintern.
Chamomille
31-07-2008, 08:17
Det här ska jag inte odla igen (krasse). Det var det värsta jag sett. Full med loppor och den gulnade nästan direkt. Usch. Varför blir det så
[attachment=21980:Trädgård_001.JPG]
Felicia
31-07-2008, 09:28
Spenat tror jag att jag skippar nästa år. Blev så små blad på dom så man får plocka ihjäl sig för att sen få en liten gnutta i kastrullen när man kokat.
Sen funderar jag på att skippa tomaten Garderners delight. Jag har odlat den i många år men senaste två åren har det inte blivit någon bra skörd på den. I år har ännu ingen tomat mognat på den

Blev däremot glatt överraskad över den nya sort jag provade i år, Totem, den har burit massor med tomater hittills och den kom igång tidigt. Plus att den inte blivit så hög. En riktigt höjdare, måste jag säga
Ringblomman 'Triangel flashback' kommer inte bli sådd nästa år....den passade ju inte alls...trodde att den skulle vara mer crémefärgad, kändes för röd.
De perenner jag sådde i år...för nu har jag jätteprästkragar och Grekisk Digitalis och akleja överallt

Men det blir nya perenner.....MÅNGA!!!!
//Heda
Gunilla T
31-07-2008, 11:02
Slutade med grönsaker och allt ätbart för många år sedan då trädgården började bli stor. Grönsakerna tog alldeles för mycket tid och arbete så jag kände att jag var tvungen att välja.
Nu står jag inför den situationen att jag borde ta bort en del perenner som jag inte längre tycker är särskilt odlingsvärda men jag har bara sååå svårt att ta bort växter - suck!
Ångrar att jag någonsin planterade jättevallmon, den lägger sig över alla andra växter i närheten och det ser bedrövlig ut efter den korta blomningen och dessvärre är den svårutrotad med sin långa pålrot.
Har mer och mer satsat på surjordsväxter och det kommer definitivt att bli fler i framtiden, måste bara gräva mer!!
Myosotis
31-07-2008, 11:53
Spenat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.