mimmi 1
30-07-2008, 21:46
köpte två fina plantor av temynta för ett tag sedan. dom är buskiga och ser frodiga ut, och är i knopp.. men i dag upptäckte jag att dom ärangripna av bladmögel. Är det vanligt hos temynta? kan det ha följt med från handelsträdgården? eller trivs dom inte hos mej? Nån som är kunnig på temynta?? (bor i Zon 5-6)
står i upphöjd rabatt, med full sol.
Åsa, mälardalen zon 2
30-07-2008, 22:15
Temynta får lätt mjöldagg ifall de utsätts för torka de vill gärna sitta lite fuktigare.
mimmi 1
30-07-2008, 22:21
Tack för svar... tror du att jag måste flytta på dom, eller kan dom trivas om jag vattnar extra mycket??
Christer i Falköping
31-07-2008, 05:33
Kan nog gå bra om du vattnar extra mycket. Men då får du alltid se till att vara extra noga med dem.
Christer.
Hej Mimmi
Jag har också köpt temynta och planterat iår. Efter en par veckor upptäckte jag vitt bladmögel på dom, och fick samma svar som du när jag frågade här på forumet. Står dom för torrt och magert blir det lätt bladmögel. Flyttade dom iallafall till en annan solig plats med inte lika mager jord, och vattnade. Nu har det kommit upp en massa nya gröna blad ur marken, men bladmöglet blir de ursprungliga plantorna inte av med iår mera. Men vi ska passa upp nästa år och se till att vattna. Står dina i mager jord ? Mina har nu vanlig trädgårdsmylla.
Hälsn Tepa
mimmi 1
31-07-2008, 22:19
nej, jag tycker inte att det borde vara magert där dom står... det är en alldeles nyanlagd rabatt, med lite sandblandad lerjord i gunden, sen har vi gräfsat runt med mulljord och ko-på-påse...
läste nånstans i forumet att man kan vattna med atamon vid svampangrepp, undrar om det även är verksamt mot bladmögel??
Men till nästa sommar ska jag tillsätta nån bra näring, och vattna ordentligt, så hoppas jag att dom ska trivas bättre... nåt bra tips på bra näring??
Magnus Cramer
02-08-2008, 17:27
Hej,
det är jätte vanligt att temyntor får bladmögel.
Det som hjälper bäst är att spruta på med bio växt. (Bio växt är ett naturligt medel)
Så försvinner det på några dagar.
Mvh Magnus
Hej Mimmi
Hur har det gått med dina temyntor? Måste visa en bild på hur glada mina temyntor blev när jag flyttade dom till en näringsrikare plats och vattnade mera. En massa nya skott har kommit upp.
Hälsn Tepa
Hej
Medel mot mjöldagg
3,8 liter vatten
1 msk bakpulver
1 tsk diskmedel
1 kkp mjölk
Detta tips fick jag på forumet Aot men jag har inte kommit underfund med om man skall duscha eller vattna med lösningen. Avgör själv. Hoppas att det hjälper.
Ett annant tips mot lus.
2 kapsyler grönsåpa
1 kapsyl rödsprit
1 ltr vatten
Duscha växten och upprepa efter ca 5 dgr. Det har jag provat och det hjälper.
mimmi 1
04-08-2008, 18:26
Tack för tipsen... jag har vattnat dom med atamon, men kan inte avgöra ännu om det gjorde nån skillnad...ska göra en bakpulver-mjölk-blandning och spreja den med det, och hjälper inte det, så köper jag bio-växt... Då har jag ändå provat alla tips jag fått... + att vattna extra och inte låta dom torka...
Tepa, dina ser ju fina ut,.. mina är dock bra mycket större, buskiga och c:a halvmetern höga..och blommar nu, i en rätt ljus rosa färg... på håll ser man inte att bladen är sjuka, men vid en närmare titt så är det ju massor som har mögel.....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.