Häromdagen så byggde jag ihop en självvattnade kruka modell jätte men hjälp av pallkragar. Vet inte om det är någon som har gjort något liknande men jag tar med lite bilder o beskrivning för att förklara vad jag har gjort ifall någon annan vill testa.
Jag gjorde en mindre först som test med hjälp av två st backar jag köpt på ikea. backarna finns med olika höjd så att det var bara att ta två stycken med samma längd och bredd men olika höjd och sätta ihop.
Jag satte den grunda backen i den djupa och fick på så vis ett fack på undersidan som jag kunde fylla med vatten. För att få upp vatten till ovansidan borrade jag två hål och satte en tygbit i vardera hål så att tyget suger upp vatten till ovansidan. jorden sprider vattnet av sig självt sen.

i krukan har jag satt gräs som jag sedan ska plocka med till tossebergsklätten där jag envisas med att få gräs att gro.. det står mer om det i en annan tråd. Hur som helst så lär det gå att odla andra saker också. måtten på lådan är 50x70 ungefär
gräset stormtrivs. Jag har en sån här låda vid min odlingslott och en på balkongen. Ville veta med säkerhet att jorden klarar att få upp vatten när det inte regnar och även den på balkongen har fuktig jord så principen fungerar och jag beslöt mig för att testa en större variant.
utgick från en pallkrage:

såg till att den hamnade rakt. sågade ur ett jack på sidan så jag kan fylla med vatten.

sen häftade jag fast dammduk i kragen så att det blir som en liten bassäng.

på det satte jag brädor och jag rev sönder ett lakan som kommer sticka ner på undersidan och suga upp vatten till ovansidan.

tygstycken på undersidan

här lägger jag sen tidningspapper och över det jord så blir jorden fuktig sen.

jag gjorde tre stycken.
I mitt fall ska jag odla gräsmatta som jag kan plocka med sen. därför ville jag ha en tät botten så att det är lätt att ta med sig mattan sen när rotmattan har växt ihop. jag har bara några få cm med jord som gräset får växa i. Om jag istället hade valt att odla andra saker skulle jag inte göra botten så tät som den är nu så att rötterna får en chans att ta sig ner i vattnet.
Men det får jag testa nästa år.