jhemberg
Mors

Häromdagen så byggde jag ihop en självvattnade kruka modell jätte men hjälp av pallkragar. Vet inte om det är någon som har gjort något liknande men jag tar med lite bilder o beskrivning för att förklara vad jag har gjort ifall någon annan vill testa.

Jag gjorde en mindre först som test med hjälp av två st backar jag köpt på ikea. backarna finns med olika höjd så att det var bara att ta två stycken med samma längd och bredd men olika höjd och sätta ihop.

Jag satte den grunda backen i den djupa och fick på så vis ett fack på undersidan som jag kunde fylla med vatten. För att få upp vatten till ovansidan borrade jag två hål och satte en tygbit i vardera hål så att tyget suger upp vatten till ovansidan. jorden sprider vattnet av sig självt sen.

i krukan har jag satt gräs som jag sedan ska plocka med till tossebergsklätten där jag envisas med att få gräs att gro.. det står mer om det i en annan tråd. Hur som helst så lär det gå att odla andra saker också. måtten på lådan är 50x70 ungefär

gräset stormtrivs. Jag har en sån här låda vid min odlingslott och en på balkongen. Ville veta med säkerhet att jorden klarar att få upp vatten när det inte regnar och även den på balkongen har fuktig jord så principen fungerar och jag beslöt mig för att testa en större variant.

utgick från en pallkrage:

såg till att den hamnade rakt. sågade ur ett jack på sidan så jag kan fylla med vatten.

sen häftade jag fast dammduk i kragen så att det blir som en liten bassäng.

på det satte jag brädor och jag rev sönder ett lakan som kommer sticka ner på undersidan och suga upp vatten till ovansidan.

tygstycken på undersidan

här lägger jag sen tidningspapper och över det jord så blir jorden fuktig sen.

jag gjorde tre stycken.

I mitt fall ska jag odla gräsmatta som jag kan plocka med sen. därför ville jag ha en tät botten så att det är lätt att ta med sig mattan sen när rotmattan har växt ihop. jag har bara några få cm med jord som gräset får växa i. Om jag istället hade valt att odla andra saker skulle jag inte göra botten så tät som den är nu så att rötterna får en chans att ta sig ner i vattnet.
Men det får jag testa nästa år.

Snigelhatare
Jätteintressant! Hoppas på fler bilder som visar hur det ser ut senare.
Ingrid Zon3
Ser kanonbra ut tycker jag, gillar plastbacksvarianter och skulle komplettera med dräneringshål en bit upp i undre backen så att det inte blir översvämning om det regnar mycket.

Funderar på vilka grönsaker som klarar sig med 16 cm jord bara. Sallat, mangold och sånt kanske?
jhemberg
roligt att ni tycker om det smile.gif
jag kommer bygga fler framöver och kanske någon annan variant också.
bilder kommer men det blir nog inte så spännande men tanke på att det är gräsmatta som ska odlas just nu. kanske skulle ta en av dem till något annat. Tips? vad hinner jag få upp nu innan sommaren är slut?

Ja dräneringshål vore vettigt på plastbacksvarianten ifall den ska stå ute. egentligen ska det vara behållare som inte släpper igenom ljus för att förhindra att det blir alger i vattenreservoaren men det här funkar än så länge i alla fall.

en variant på pallkragarna vore att istället för träskivor använda en pall som botten, då behöver man knappt såga nått, pallarna har redan rätt mått.

tänker mig så här:
klädd pallkrage i botten
över det en pall som man har myggnät eller så på.
sen pallkrage igen och kanske ännu en så mer jord får plats.

kan nämna att det suger vatten bra, jag hade inte jord när jag var klar med bygget och lämnade kragarna tomma en dag men hade lagt ett lakan som botten i en av dem. när jag kom tillbaka dagen efter i solskenet så var lakanet genomblött trots solen.
Lizzy
Så fiffigt, ska försöka få till detta jag oxå då jag inte har något som helst trädgårdsland utan enbart torr, dammig jord blandat med sprängsten på tomten. Häller jag ut en hink vatten så säger det bara slurp så är det borta sad.gif

Men nu fick jag blodad tand, Tack! tummenupp.gif
Ingrid Zon3
CITAT (jhemberg @ 31-07-2008, 12:00) *
Ja dräneringshål vore vettigt på plastbacksvarianten ifall den ska stå ute. egentligen ska det vara behållare som inte släpper igenom ljus för att förhindra att det blir alger i vattenreservoaren men det här funkar än så länge i alla fall.

Man kanske kan måla backarna. Jag har sökt både på ikeas och clas ohlssons hemsidor men inga färgade eller ogenomskinliga backar har jag hittat. Har också en fundering på om man kunde gräva ner vattenmagasinet. Men då blir det ju svårare att veta när man ska fylla på.
g.gif
jhemberg
visst kan man måla, men färgen har svårt att vara kvar på pp-plast som backarna är gjorda av. det är en ganska fet plast. Jag tror det är enklare att ha en svart säck på insidan som man har vatten i. eller svart täckplast man använder när man ska måla.
spraylim på utsidan och ett lager aluminiumfolie fungerar ganska bra också. Jag har bara använt det inomhus så jag vet inte hur det klarar sig ute i regn o rusk. men inte så estetiskt måhända.

Jan Lindgren
Hej!
Du kan göra det hela betydligt enklare. Fyll den undre pallkragen med diverse bråte eventuellt kan du lägga i några bitar dräneringsslang som extra vattenmagasin. Det blir då en väl känd och utprovad blötbädd. Du kan odla nästan alla sorters växter i den och det mesta växer mycket bra. Det finns trädgårdsamatörer som har byggt hela sin trädgård med blötbäddar. Det hela fungerar eftersom växterna skickar ner rötter till ett för dem lämpligt djup där fuktigheten är lagom. Jag är mest förvånad över att det finns folk som odlar liljor i detta system. Jag har alltid trott att liljor behövde djup jord. Vi odlare har ofta en massa fördomar.
MVH
Jan Lindgren
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon