Nila
Hjälp! Behöver lite tips om trädgårdsbelysning!

Vi ska fixa ny grusgång i trädgården och vill ha belysning längs med. Huset är från 1912, rött med vita knutar och det kommer bli en snirklig gång med singel. Jag skulle helst vilja ha ganska låga lampor (alltså ca 0,5-1 m höga), men de flesta jag hittat är alldeles för moderna!

Kan någon tipsa om något med lite gammaldags stil? idea.gif
*Stintan*
Här kanske du kan hitta något. Såg att det fanns lägre stolpar. Går att söka på butiker också.

Konstsmide
LasseB
Försök att få tag på kommunens stadsträdgårdsmästare/arkitekt precentera det som en bevarande av kulturmiljö så kanske du får hjälp. Vanligt vis är dom mycket intresserade och hjälpsamma med tipps, råd och dåd
Lasse G
Vi har en ganska stor tomt med en asfalterad nerfart på knappt 150 m som ska belysas. Vi hade som ni tänkt oss belysningsstolpar i gammaldags stil soch bedömde att det skulle bli dyrt och valde därför att avvakta. Nu i somras sprang vi på nytillverkande belysningsstolpar i lättmetall på Rusta som ser riktigt fina ut, modellen heter "Borgholm" och finns både som enkelstolpe och dubbelstolpe med justerbar höjd:

http://www.rusta.se/stolplykta_borgholm_p91301117.html

På Rusta i Karlskrona sålde de ut dem för halva priset, 300 spänn för en enkelstolpe (!), så vi slog till och köpte två enkelstolpar och en dubbelstolpe samt två lyktor i samma stil för fasadmontering, allt för 1140 Kr.

Jag har sett liknande lyktstolpar på Bauhaus också för ungefär samma peng som på Rusta.

Lycka till!
telli

Jag har samma problem som trådstartaren, alltså gammaldags trädgårdsbelysning som inte är fullhöjd.

Alltså gärna tips på knähöjdsbelynisngar för gångar!
Platinum
Kan Skene på denna sidan vara nått i stil med det ni eftersöker? http://www.kulturjern.se/

Klicka på sortiment sen stolpbelysning.

Nila
Tack för alla tips! (Fler mottages tacksamt. smile.gif)

(Hade ingen aning om att Rusta hade så fina lampor. Och till riktigt bra pris oxå. Får nog bli en tur dit någon dag.)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon