cosmic
Jag har en Himrod-vinranka i kallväxthus sedan 7 år. Den har alltid mått bra och gett fina druvor i flera år. Nu plötsligt i början av juli upptäckte jag att bladen börjar gulna. Vissa blad har dessutom bruna/ljusa kanter. Inga skadedjur, beläggning på bladen eller liknande syns. Rankan har ett 50-tal druvklasar, men ser inte riktigt lika kraftig och frodig ut som vanligt. Den är planterad i en grop som är öppen neråt. Den har vattnats och gödslats normalt - möjligen vattnade grannen vinrankan rätt mycket när vi var bortresta två veckor i början på juli.
Skillnader jämfört med tidigare säsonger:
* Blandade ner lite träaska i jorden i våras.
* Gräsmattan utanför växthuset gödslades med hönsgödsel i våras.

En bild på bladen nedan.
[attachment=21977:Vinranka...ula_blad.jpg]
Åsa, mälardalen zon 2
Ser ut som någon brist tycker jag, var det mycket aska du slängde ut?? Himrod är ju ingen ren vinifera-art den har ju en del labruska i sig så jag tror inte den ska ha alltför högt pH, även om den inte är en utpräglad surjordsväxt. Aska höjer ju pH värdet och växter som är mera anpassade att växa i något lägre pH kan ju få svårt att ta upp vissa näringsämnen. (har för mig att många delar av skokloster redan har ganska högt pH i marken)

Vinrankor brukar annars inte behöva så mycket gödning och dyl. (de behöver knappt vatten heller, de har ett mycket djupgående rtsystem och hittar vatten långt ner ifall man inte skämt bort dem genom att småskvätta med vatten ofta, för då blir rotsystemet lite mer ytligt) jag brukar sällan gödsla mina och de växer väldigt kraftigt ändå.
cosmic
Du var snabb här Åsa!
Jag myllade väl ner 4-5 dl aska tror jag. Skulle den ha kunnat öka pH för mycket så att plantan fick svårare att ta upp näringsämnen? Och i så fall, vad gör jag nu? Kommer druvorna att utvecklas normalt?
Men om rotsystemet är väldigt djupt, spelar det nån roll då om man gödslar eller askar överhuvudtaget? Lite motsägande...

Glömde nämna en 3:e förändring: i höstas planterade jag en tayberry-buske intill vinet. Men den blev ett monster med en massa toklånga taggiga grenar (som några larver dessutom käkade upp varenda blad på), så idag jämnade jag den längs med marken.

Hälsningar
Per
cosmic
Jag läste på ett ställa ett vid järnbrist kan vinrankan drabbas av chloros, dvs att bladen gulnar.
På ett annat ställe att bladmögel kan medföra att bladen gulnar.
Låter något av detta rimligt? I så fall - åtgärd?
Åsa, mälardalen zon 2
Jag tycker det liknar kloros och den brukar ofta vara orsakad av ex. för högt pH, man får ex. liknande blad på rhododendron som odlas i jord med högt pH. Det är lätt att höja pH:t i marken men svårt att sänka pH:t. Ofta brukar dock växter med kloros klara sig ganska bra ändå, de brukar ju inte dö av bristen. Man ska ju inte gödsla fleråriga växter senare än juni ifall de är planterade i backen men jag hade testat att bladgödsla för då behöver inte gödningen ta vägen via rötterna, bladgödsling = duscha bladen med växtnäring (flytande) ca 1/2-1/3 av den vanliga doseringen som finns på flaskan, använd gärna en gödning som innehåller en hel del järn och se om det förbättras något. Förbättras situationen något vet man ju det till nästa år då man kan börja bladgödsla då man ser minsta problem.
cosmic
Tack för svar Åsa. Ja, jag känner på mig att vi är på rätt spår. Ska prova att bladgödsla.
Hoppas att druvorna mognar fram ändå i alla fall...
cosmic
Nästa avsnitt i gulnade blad-thrillern ;-)
Jag ringde till Ulriksdals trädgård och pratade med en kille som föreföll kunnig. Han rekommenderade att byta ut en del av den befintliga jorden och mylla ner torvmull. Han menade att det är en effektiv åtgärd. Så det ska jag göra nu.
Jag rapporterar om resultatet senare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon