anna-karin2
Hoppas någon har nåt bra tips!

Jag har tagit gröna sticklingar av min vinranka vitis nordica. Nu har i alla fall två av dem rotat sig de har stått i såjord i ca 2,5 vecka o rötter börjar synas i hålen i bottnen på krukorna.
Till min fråga: Ska jag låta dem stå kvar ett tag till i såjorden eller ska jag plantera om dem i någon annan jord nu? confused.gif
Övervintringen har jag oxå funderat lite på. Kan man ha dem i kruka inomhus första vintern? De känns så små för att plantera ut nu, zon 4 eller 5.

MVH/Anna-Karin
HelenN
Jag tycker att du kan plantera om dem i vanlig jord...gärna i lite större krukor. Förvara dem i krukorna under vintern i t.ex växthus.....uterum, frostfritt förråd. kanske går att sätta ner hela krukan i jord under vintern och täcka med lite granris o löv, men det beror ju på vilken zon du bor i.
RibesRubusVitis
Rotsystemet är nog för litet än för att sticklingarna säkert ska klara vintern utomhus. Däremot bör du redan nu härda dem i utomhusklimat. Själv har jag inte fått ut alla i landet (håller på att byta kolonilott), och några Nordica börjar vissna i den torra inomhusluften.
Har du möjlighet att ställa ut dem i lite större krukor och gradvis vänja dem vid sol och vind, mår de säkerligen bättre inför vintern. När bladen fallit, är de ändå inte så känsliga för inomhusluften.
anna-karin2
Tack för era svar!

Jag ska plantera om dem så fort jag kan och börja vänja dem lite vid utomhusklimatet. Vi bor i Borlänge zon 4 eller 5 tror jag.
Vi håller på o bygga vinterträdgård min sambo och jag så om jag kan övertala han att få övervintra vinrankorna där så skulle det kanske vara bra!

Kan man annars ha dem inomhus i rumstemp hela vintern?

MVH/Anna-Karin
RibesRubusVitis
Rumstemperatur på vintern är ingen bra lösning; det kan gå, men mina erfarenheter är dåliga. Vinrankor behöver en svalare period, i t ex garage, trapphus, källare eller liknande. Ljuset spelar mindre roll, eftersom bladen ändå har fallit av. Annars var det ett bra råd att gräva ner krukorna ute och täcka med löv.
Men om rankan som du tog sticklingarna från redan står utomhus, och du ändå ska beskära den runt nyåret (rekommenderas), kan du göra förvedade vintersticklingar av allt du klipper av. Då sparar du lämpligen sticklingarna invirade i en fuktig tidning och en plastpåse i kylen ett par månader. Lämplig tid att stoppa dem i krukor är i början av mars; då blir de färdigrotade lagom till att värmen och ljuset räcker till för utplantering.
anna-karin2
ok. ska försöka undvika övervintring inomhus då.
Planterar om i lite större krukor och tar o gräver ner krukorna över vintern. Ska det då vara jord över hela plantan? Eller ska man bara gräva ner krukan o sen täcka med ris eller löv? Blir det någon skillnad i såna fall mot att plantera ut direkt?
Kan man även övervintra en inte härdig vinranka likadant? en som ska vara i växthus i zon 1-2, eller är en sådan bättre att övervintra i frostfritt uterum 15grader +?

MVH/Anna-Karin
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon