Per-Åke
31-07-2008, 07:37
Hej. Äntligen har mina Totem-tomater mognat. Det tog otroligt lång tid. (Sådde i början av februari !)
Jag blev otroligt besviken då smaken är långt ifrån vad jag tycker en tomat skall smaka. Dom är i det närmaste sötsura!.
Är det någon annan här på forumet som har Totem F1? Vad är eran erfarenhet av Totem?
mvh
Per-Åke
Kjellepelle
31-07-2008, 11:12
Du har helt rätt, dom smakar riktigt illa. Förstår inte att dom finns i varenda fröhandel.
Åsa, mälardalen zon 2
31-07-2008, 11:16
Totem odlas mest som dekorativ planta (den blir en kompakt och fin planta) som ättomat är den värdelös. Jag brukar avråda från sorten ifall det är så att man ska äta tomaterna. Tyvärr är många plantor i handeln av denna sort och den odlaren jag pratade med var helt medveten om att frukterna inte var goda men han sade att plantorna var snygga och det är bara snygga plantor som säljer, sorter med fulare växtsätt men med riktigt goda tomater säljer ganska dåligt.
Per-Åke
31-07-2008, 11:56
OK tack, det förklarar saken. Har ni något tips på en välsmakande busktomat?
tack på förhand.
Per-Åke
Åsa, mälardalen zon 2
31-07-2008, 12:03
Ida Gold och Sub arctic plenty brukar vara 2 odlingsvärda busktomatsorter som inte blir alltför stora + det är snabba sorter och de är väl anpassade för svensk odling.
Per-Åke
31-07-2008, 12:14
Tack Åsa!!
Per-Åke
...fy vad tråkigt...jag köpte mina Totem som frö ifrån Granngården...och de var de som tipsade mig om att den sorten var jätte god och att den blir en fin liten kompakt planta... hon hade själv bra erfarenhet av den
...fy vad dåligt att de rekomenderar den om den inte är god... ska jag kasta mina två plantor nu...eller kan det bli så att mina kanske blir goda???...har inte lust att lägga ner nån tid och omsorg på dem om de inte blir några goda tomater...
Kjellepelle
31-07-2008, 13:09
CITAT (Floppy @ 31-07-2008, 13:41)

...fy vad tråkigt...jag köpte mina Totem som frö ifrån Granngården...och de var de som tipsade mig om att den sorten var jätte god och att den blir en fin liten kompakt planta... hon hade själv bra erfarenhet av den
...fy vad dåligt att de rekomenderar den om den inte är god... ska jag kasta mina två plantor nu...eller kan det bli så att mina kanske blir goda???...har inte lust att lägga ner nån tid och omsorg på dem om de inte blir några goda tomater... Det kan ju tänkas att Du tycker om dom. I en köttfärssås duger de kanske. Jag odlar mer och mer vilda sorter, helst gula och orange. Tar frön från dom ekologiska vildtomaterna som finns på bl.a ICA och Maxi. Det brukar ligga 10 sorter i varje ask, alla smakar olika.
Okej...ska prova de nästa säsong...
för tipset
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.