Full version: Att sätta vitlök.
ankihansen
Hejsan.
Jag heter Anki och jag har en fråga att ställa till vem som känner sig manad att svara på den.....
Kan man sätta plantera vitlök utomhus nu? Hur gör man innan man sätter ner vitlöken i jorden?
Tacksam för alla svar.
Kram Anki smile.gif
therese.kvist
Hej
Du ska sätta vitlök på senhösten, inte nu!! (typ oktober)
Sen är de färdiga att skörda runt denna tid nästa år.
De vill ha mycket näring, jag satte mina i en pallkrage i höstas
med kompostjord, hade bara köpt vanliga lökar på konsum
så de blev inte så stora. (Ca fyra klyftor på varje)
Men kul att testa iaf!!!
Åsa, mälardalen zon 2
Jag brukar sätta min vitlök i november den bör inte skjuta skott innan vintern kommer. Använd bra utsäde Åke T (Tomatklubben) säljer en hel del sorter ifall man inte kan hita några bra sorter där man bor. Han har dock inga jättemängder han odlar i en vanlig villaträdgård så man ska inte vänta för länge om man ska shoppa hos honom, för det tar slut. http://www.tomatklubben.se/ (han säljer även ett häfte om vitlöksodling)

Om man har växtföljd brukar man hålla grödan ganska frisk och kan sedan ta eget utsäde så ofta är inköpet av sättvitlök en engångskostnad.

Vitlök bör planteras i lucker och näringsrik jord (stora klyftor brukar ge de största lökarna), gärna i en lite upphöjd bädd så det inte blir någon större vinterväta. På våren när de börjar titta upp gödslar och vattnar man regelbundet fram till midsommar ungefär vitlök är en hungrig gröda.
Myosotis
Jag har satt så sent som december nån gång (Skåne). Jag har aldrig satt på våren, men visst kan man väl göra det också har jag hört? Vitlök är jätteroligt och enkelt att odla, tycker jag.
Åsa, mälardalen zon 2
Japp den är lätt att odla om man har bra utsäde + gödslar och vattnar, de enda problem jag har haft är att de fick angrepp av purjolöksmal under några år larven borjar dock att tugga sig ner från toppen av blasten så var man snabb att ta bort toppen på blasten så fort man såg små angrep så tog man bort det mesta av problemet.

(lökfluga fick jag lite problem med då jag sket i växtföljden och testade odla vitlök på samma plätt i 3-år i rad, så växtföljd är bra att ha)
ankihansen
CITAT (therese.kvist @ 31-07-2008, 11:09) *
Hej
Du ska sätta vitlök på senhösten, inte nu!! (typ oktober)
Sen är de färdiga att skörda runt denna tid nästa år.
De vill ha mycket näring, jag satte mina i en pallkrage i höstas
med kompostjord, hade bara köpt vanliga lökar på konsum
så de blev inte så stora. (Ca fyra klyftor på varje)
Men kul att testa iaf!!!

Hej Therese.
Tack för ditt snabba svar, verkligen uppskattat
Kram Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon