Full version: Avokado
Emser
Hej alla glada,

har ett par, närmaresagt tre avokadokärnor som jag vill sätta. Men jag har ungefär fyra olika sätt att prova på...allt ifrån att halva kärnan ska vara ovanför jordytan till hela kärnan helt täckt. wacko.gif

Hur göra?
Mvh/Emser
Fialotta
Hej Emser!
Jag är ingen expert...men mina flickor planterade med halva
kärnan över jord.
Dom blev jättestora o fina efter ett tag...grenade ut sig fint
Prova du rolleyes.gif
yla
jag har fått up dom då jag grävt ner hela o de blir fint tongue.gif
prova alla sätten o se vikket som bli r bäst vetja rolleyes.gif
Kajsa H
Hej avocado-odlare!
Jag har en avocadoplanta som jag satte som kärna för ca 10 år sedan. Den är nu en dryg halvmeter hög och lika bred.
Så här gör man: Tvätta kärnorna i ljummet vatten. Låt den torka i ca ett dygn. Helst ska yttersta bruna skalet spricka. Plantera kärnan med spetsen upp i fuktig jord. En tredjedel av kärnan ska sticka upp. Trä en plastpåse med några andningshål i, över krukan. Håll ut och vänta det kan ta allt från några veckor till flera månader. När den har kommit upp en bit och fått ett par bladpar måste man toppa den, annars blir det bara en enda lång pinne. Man klipper av hela toppen så att det bara blir en pinne kvar! De nya skotten ska sedan toppas i sin tur osv. Lycka till!
Petronella
Hej !
Följ gärna tipset från Kajsa H - gjorde på samma sätt för ca. 3 år sedan. Håller med om att det tar en HIMLANS TID innan det lilla skottet dyker upp. När man precis börjat ge upp & tror att det går åt pipsvängen,dyker ett litet skott fram biggrin.gif
Brukar ha min planta i växthuset på somrarna där den stormtrivs - kanske beroende på luftfuktigheten ?! Går säkert lika bra med ett varmt & skyddat läge utomhus också. Någon som vet ??? unsure.gif
Vintertid får den bo inomhus vid balkongdörren där den får mycket ljus från söder. Brukar duscha den ofta & vattna normalt för årstiden. Sätter igång med gödsling (hönsgödselvatten) någongång i mars/april,när ljuset sätter fart på tillväxten igen. Byter i samma veva jord i krukan.

Plantan är idag som ett litet träd - tänkbar ersättning för julgranen ?! smile.gif
-- Petronella --
Anna (hon med Gandalf)
Hej
Jag har en kul historia om avacado rolleyes.gif . I våras när jag vände runt i min kompost hittade jag nära botten avacadokärnor som grott laugh.gif . Jag bor i södra Skåne så det är kanske inte så konstigt, men jag blev förvånad. Tyvärr kom jag ihåg nu att jag glömt ta in den jag planterade ordentligt. Nåja, jag äter mycket avacado så det dyker säkert upp någon nästa år också.
Anna
Pher
Va intressant att läsa. Tack för tipsen. Har ni fått några avocados på era odlingar då? *nyfiken*

Mvh
Kajsa H
Nej, några frukter har jag inte fått på min planta. Det tror jag knappast det blir heller, men det är en stor och fin krukväxt. Tyvärr får den gärna lite bruna toppar på bladen under vintern, förmodligen för att luften är torr. Någon som vet? Just nu är den illa åtgången av min kattunge som gillar att klättra i "träd".
cic
Har hört att man ska duscha plantan på vintern för att slippa bruna blad. Men jag är VERLIGEN nybörjare i allt vad plantering och olding heter.

Jag kommer ställa hundra frågor framöver! biggrin.gif
Towanda
CITAT (Kajsa H @ 01-12-2002, 13:05)
När den har kommit upp en bit och fått ett par bladpar måste man toppa den, annars blir det bara en enda lång pinne. Man klipper av hela toppen så att det bara blir en pinne kvar! De nya skotten ska sedan toppas i sin tur osv.

Är det för sent att toppa den när den har blivit hög och har massor av blad? Har två som jag satte förra året, en som är en meter och en som är 75 cm, men det bär mig emot att skära i dem. Kan man ta av dem på den höjden som känns bra eller måste jag ta ner den till ett par decimeter bara?

Mvh,
Lena
Copycat
..
Trottoarbonden
Hej!

Jag hittade bilder och instruktioner här: www.valaro.nu/dokument/avocado.doc
Sidan är lite buggig, först kommer en log-in ruta som man bara kan stänga och sen kommer man vidare!

// Johanna
miss piggy
Hej!

Jag passar också på att inflika med en fråga...

Min lilla avokado planta växer så det knakar. men som ni säger blir det bara en pinne. Den är något över en dm nu... den har fått något som kanske kommer att bli ett bladpar men de är fortfarande väldigt små... Ska jag vänta med att beskära den?

Mvh Ika
Mac
Tänkte jag skulle kolla lite med andra avokado odlare.

Info:
Jag har en avokado som har blivit ca 72 cm hög, jag har inte gjort något med den bara vattnat osv. den får stora fina blad men dom som sitter längst ner hänger lite lätt. Den står i en kruka som är 14 cm bred och 10cm hög.

Fågor:
1) När och hur ska jag besära denna planta och behövs det?
2) Hur stor kruka bör man ha till en sådan växt?

MvH Marcus
Mia, zon 3
Det där med beskärning har väl att göra med vilken form man är ute efter, som med de flesta växter. Jag gillar växter på hög stam, och toppar oftast inte så mycket. Men vill man hellre ha en buskig planta så får man toppa mera. Vad jag vet är inte avocado så känslig, så klipp där det känns bra!
Irganox
Jag har hört att avacadon behöver bli omkring 6-7 meter innan den bär frukt. Vet inte om detta stämmer, då jag är tämligen ny inom växt-världen.
Magnolia
När ni diskuterar avokado kan jag ju bara inte låta bli att berätta... Min sambo är sydafrikan och jag bodde där under en period, även om vi inte var sambos då. Han hyrde då ett hus tillsammans med några killkompisar och första gången jag kom på besök var jag ju tvungen att inspektera den lilla men ganska vildvuxna trädgården. Längst ner i trädgården stod ett stort träd som givetvis skulle undersökas och när jag närmade mig fick jag syn på några gröna frukter i gräset under trädet - avokado! Jag blev eld och lågor - de hade ett eget avokadoträd med frukt och allt! Killarna såg mest ut som stora frågetecken... Förutom avokadoträdet hittade jag småtomater som troligtvis överlevt sedan någon trädgårdsintresserad tidigare ägare planerat dem många år tidigare och lichiefrukter. Jag åt och njöt, men killarna vågade inte äta av sina skatter förrän jag ätit av dem under några dagar och bevisligen inte blivit sjuk... biggrin.gif Så här sitter jag en kall majdag och drömmer om en sydafrikansk trädgård!
Anna!
Angående odling av kärnor:
Jag brukar trycka in ett par tandpetare i kärnan och "hänga" kärnan i ett glas med vatten som täcker ca halva kärnan. Kärnan får då snart rötter (det tar ett tag men det går snabbare än att vänta på skott) och man planterar den i kruka med ca en tredjedel ovan jord. Jag tycker att det går snabbare än att sätta den direkt i jorden då groningen tar en evighet!
MRLINDELL
Hej Anna, det där har jag gjort minst 10 gånger och det har gått på halva tiden. Här står alltid några avokadokärnor med tandpetare och vatten. Står man ut och vänta kan man använda jord också som måste passas och vattnas nästan varje dag, fast det tar längre tid för den som vill vänta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon