wernborg
Hej.

Har funderingar på det här trädet/busken. Vad är det för något?
Först var jag helt säker på att det var en giftig fläder, men nu vet jag inte längre. Jag tycker inte bladen stämmer riktigt med fläder som jag minns det.

I våras kalasade myrorna på blommorna som ni ser på bilden. Bilderna med dom röda bären är tagna idag. Bor utanför Göteborg.

/ W

Åsa, mälardalen zon 2
Ganska likt skogsolvon (Viburnum opulus)
wernborg
Tack för hjälpen. Surfade runt lite och hittade en bild och nu är jag säker.
thanks.gif

Vad tror ni om att flytta en skogsolvon? Kan man buska till den tro? Nu ser den mest ut som ett vildvuxet litet träd.

Nyinflyttad i stor trädgård, så det här stället verkar vara ett bra tillhåll.

Huggorm
Under min olvonbuske finns mängder med småskott. Vet inte om det är bär som ramlat ner och tagit sig, eller om det är rotskott. Kanske är det rotskott och då kanske det är lättast att gräva upp ett av dom och flytta? Det verkar också vara bra grobarhet i bären, under fåglarnas favoritgren i en ek jag har finns mängder med småplantor. Däremot brukar det sällan vara lätt att flytta en stor buske. Men dom växer ganska snabbt om jorden är bra och dom får vatten.

Det är härliga buskar, och vackra med sina blommor, röda bär och frodigt gröna löv smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon