annalina
Det är kul att dra upp nya sorter av Pelargoner från egna frön. Precis detta har jag gjort. Jag har nu fått fram några riktigt fina exemplar.
Men inte kan jag väl få namnge dem själv som jag vill? Eller? Det namnet kan ju dessutom redan vara upptaget.
Någon som vet? För varje planta man får fram genom fröförökning blir ju helt unik. Kul att prova för er som ännu inte gjort det!
[size="2"] cool.gif
Christer i Falköping
Om jag inte minns fel måste den vara konstant i två sticklingsgenerationer. Alltså måste den se likadan ut när du först tagit en stickling på den och därefter en stickling på den sticklingen. Det är nämligen inte alltid de frösådda är så stabila vare sig i utseende på växten eller blommorna om man sticklingsförökar dem. Detta för att kunna ge den ett officiellt namn alltså. Annars kan du ju kalla den vad du vill för dig själv.
Christer.
annalina
Tack Christer för ditt svar!
Jag ska genast ta sticklingar nu för att se om de blir lika fina.
Menar du då att om de då blir likadana som modern så kan jag själv namnge den? Är de verkligen så lätt, menar du? Så jag kan ge bort den och kalla den t.ex Ivar (om nu detta namn är ledigt. )
Jag ska kolla namnet jag väljer först på Pelargonsällskapets hemsida. Så det inte redan är upptaget, menar jag. thanks.gif

Trevlig site det här!
Christer i Falköping
Du måste alltså ta sticklingar på den sticklingen också. Skall namnet sedan bli officiellt måste du nog vända dig till Pelargonsällskapet. Så att det inte dyker upp flera sorter med samma namn.
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon