upptäckte att det är hål i och i kanterna på rätt många blad på olika växter i trädgården. kan det vara gråsuggor som är orsaken till det eller vad kan det bara ?
Åsa, mälardalen zon 2
31-07-2008, 22:33
Gråsuggor är främst nedbrytare = de äter dött material så de är nyttodjur. I år har dock många problem med tvestjärtar som är nattaktiva, de kan tugga en hel del på blad.
(är det som gammeldags konduktörsklipp i kanterna på bladen är det någon vivel som tuggat)
Skruttis
01-08-2008, 07:27
"gammeldags konduktörsklipp"
Förlåt att jag blandar mig i tråden utan något intressant att meddela men Åsas benämning lät så himla rolig och väldigt bra beskrivande. Det uttrycket kommer helt klart att läggas till i mitt ordförråd.
joz
01-08-2008, 20:07
har undersökt saken närmare nu och det verkar som det är larver som sedan blir gula "nyckelpigor" med svarta prickar på som verkar vara boven till det hela. kan det stämma och vad är det för nått ?
vad är effektivaste sättet och få bort dom (om det nu är dom) ?
edit : googlade fram den här gynnaren www.entomologi.se/cgi-bin/enter.cgi?iljwhat=4027
en 22 prickig nyckelpiga verkar det vara. så nu är frågan är det skadedjur eller inte och är det den som knaprar i sig bladen ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.