lottanna
Ska måla mina små fönster i kolonistugan...Utvändigt blir det fönsterfärg och invändigt "en annan" färg...:-) minns inte sort men har införskaffat den iaf. Frågan är om jag ska använda fönsterfärgen mellan fönstret(kopplat fönster) eller om jag ska använda den jag har inne? Jisses, låter helsnurrig...hoppas någon förstår frågan. confused.gif
Fågelvägen
Du använder antagligen en ljusare färg för insidan? Man brukar måla det inre fönstrets bågar ljusa, både på utsidan och insidan. Det yttre fönstret kan man ha t.ex. engelskt rött eller mörkgrönt på utsidan, men på insidan av bågen (den som syns inifrån) samma ljusa färg som innerfönstret.
Logiken är att det känns ljusare i rummet när det man ser av bågarna har en ljus färg.
Bra om du inte använder en kritvit färg, utan en milt gråvit. Grön umbra är ett klassiskt färgpigment att blanda i vit målfärg, ifall det gäller ett äldre hus.
Ha så trevligt i kolonistugan!
lottanna
CITAT (Fågelvägen @ 31-07-2008, 21:20) *
Du använder antagligen en ljusare färg för insidan? Man brukar måla det inre fönstrets bågar ljusa, både på utsidan och insidan. Det yttre fönstret kan man ha t.ex. engelskt rött eller mörkgrönt på utsidan, men på insidan av bågen (den som syns inifrån) samma ljusa färg som innerfönstret.
Logiken är att det känns ljusare i rummet när det man ser av bågarna har en ljus färg.
Bra om du inte använder en kritvit färg, utan en milt gråvit. Grön umbra är ett klassiskt färgpigment att blanda i vit målfärg, ifall det gäller ett äldre hus.
Ha så trevligt i kolonistugan!

Tack för svar! Jag var dock aningen otydlig, som jag misstänkte... whistling.gif Kulören blir vit...överallt. Det jag undrar är snarare om jag ska använda "inomhusfärgen" eller "utomhusfärgen" "mellan" fönstret. Varje fönster är ju så att säga "dubbelt/går att öppna upp för att tvätta "innerrutorna. Där inne måste jag också måla eftersom det trärena annars syns...Det ska ha något med huruvida fukten ska stanna eller passera ut... confused.gif
*Stintan*
När jag målade mina fönster sist köpte jag vit fönsterfärg och den använde jag bara på utsidan. På insidan och emellan använde jag någon typ av snickerifärg/lackfärg.
Fågelvägen
Förlåt, jag missförstod din fråga! Varje kopplat fönster består av en yttre båge (=trädelen) med glas i och en inre båge. Du frågade alltså om du ska måla ytterbågens insida och innerbågens utsida med utomhus- eller inomhusfärgen?
Ifall du valt att måla med äkta linoljefärg, (t.ex. Engwall & Claessons Lasol, som många byggnadsvårdare använder) då kan du måla alltsammans med utomhusfärgen. Linoljefärg "andas", så fukten stängs inte inne i träet.

Målar du med någon annan färg kanske du skulle fråga färgfabrikantens kundservice? Det tillverkas visst fortfarande utomhusfärger som bildar en tät hinna på träet så fukten inte kan komma ut.

När du målat färdigt kan du också påverka fukten genom att sätta tätningslist enbart där innerbågen möter karmen. Den svaga luftcirkulation som då tillåts kring ytterbågen räcker i allmänhet för att fukten ska hitta ut. Det visste du antagligen redan?
lottanna
Tack för svar! Ja, då gör jag som Stintan sa. Fönsterfärgen endast utåt och "inner"färgen/lackfärgen emellan. Tusen tack båda två.
Mot stugan!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon