karlgunnarpeter
31-07-2008, 20:00
Mina tomatplantor som jag odlar på friland mot en södervägg slokar helt i solsken men återhämtar sig under natten. Efter första blomklasen har tillväxten blivit dålig och plantorna ser sjuka ut. Jag har letat på webben och är nu ganska säker på att det är en svamp, Fusarium oxysporum, som är orsaken. Svampen finns i jorden och jag hade redan innan en misstanke om att det var något som kom från jorden eftersom jag har tomatplantor i ett nyanlagt land och där ser plantorna friska ut. Finns det någon här som drabbats av samma sak och kan ge tips om vad man kan göra (utöver att odla resistenta sorter)? Är det stor risk att smittan sprids till det nya tomatlandet?
Om den återhämtar sig under natten, men slokar under dagen då det är soligt är det troligen inte svamp. Du skriver att du har den mot en södervägg, då solen skiner kan det bli outhärdligt varmt för tomatplantor.
Kanske skulle vara bra o byta plats på tomaten till ett mer öppet ställe.
Åsa, mälardalen zon 2
31-07-2008, 22:30
Är det riktigt hett och soligt hinner ibland inte tomaterna dricka vatten i samma takt som de avdunstar coh då slokar det, så har en del tomatplantor i det soligaste hörnet i mitt växthus sett ut nu när det varit hett.
Vid fusarium och dyl. så repar de sig inte under natten för desa svampar brukar örstöra ledningsbanorna där vattnet transporteras så de brukar istället vissna ner snabbt.
Om nytillväxten är dålig kanske näringen i jorden har börjat ta slut, kanske lite mera gödning behövs.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.