Christer i Falköping

Sveriges största Jättegunnera? Var på besök hos goda vänner på Kinnekulle och måste visa en bild på deras Jättegunnera. Jag står nog 1,5 meter framför den (bakom mig finns ett stort dike som är början på förstoringen av deras damm). Dessutom är jag 1,8 meter hög. Inte ens de på Göteborgs botaniska är lika stora som denna.
Christer.

Piccante
jätte vacker ,, hur skyddas den ? 8 upps glömde logga ur det var flaxss som skrev ,,så går det när man lånar någon annas data )
Christer i Falköping
Få se om jag minns rätt nu. Först sätter de en frigolitlåda runt, utan lock (det har faktiskt två lika stora Gunneror), sedan när det är dags lägger de något lager med gullfibrer över knölen. Efter ett tag lägger de på locket på lådan. Därefter skyfflar de mängder med löv över allt, för att till sist täcka det hela med pressening.
Christer.
Gunilla T
Jättehäftig! Vilket jobb med överlevnaden men ståtliga växter är det.
Helen i Piteå Zon 5
Den var stoooor...Läckert!
Alexander-VG-zon3
CITAT (Christer i Falköping @ 31-07-2008, 21:22) *
Få se om jag minns rätt nu. Först sätter de en frigolitlåda runt, utan lock (det har faktiskt två lika stora Gunneror), sedan när det är dags lägger de något lager med gullfibrer över knölen. Efter ett tag lägger de på locket på lådan. Därefter skyfflar de mängder med löv över allt, för att till sist täcka det hela med pressening.
Christer.

mina två arter är ju jätte långt ifrån den storleken . likande skydd som man ger frilands bananer då .
Christer i Falköping
Har prövat både den och Röd jättegunnera hos mig, men vintrarna då var alldeles för kärva. Minns att det var 1meter tjäle de åren. Men jag kan ju alltid åka till dem och njuta av deras.
Christer.
CillaM
Fräckt Christer! Jag orkade inte hålla på med daltandet med min gunnera så den gick till de sälla jaktmarkerna för några år sedan.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Christer i Falköping @ 31-07-2008, 22:06) *
Har prövat både den och Röd jättegunnera hos mig, men vintrarna då var alldeles för kärva. Minns att det var 1meter tjäle de åren. Men jag kan ju alltid åka till dem och njuta av deras.
Christer.

dom bägge arterna har jag också dock i kruka . den ena den röda hade jag ute halva vintern den som va och det klarade den . men för att vara en svensk vinter så var det ju ingen vinter äns . problemet hos mig är inte att skydda den . mina föräldrar skyddade sin enbart med lövhög fast den dog en kall vinter(vilket många andras gjorde i samma område och zon ) . hos mig är nog problemet torkan .
*Ulrica*
Markus, Flaxx - jag har för mej att Peter Korn berättade om en sådan här växt i Skåne som var 2,5 meter i diameter på bladen - att de hade varit fem personer som sökt skydd unan regnet under ett blad. För det kan väl inte ha varit någon annan växt han menade? Hörde ni när han sa detta?
Christer i Falköping
Fick just höra om den på forumet Trädgårdsriket. Den skall visst vara Nordens största. Men då är nog den jag står framför näst störst.
Christer.
Alexander-VG-zon3
CITAT (*Ulrica* @ 02-08-2008, 07:53) *
Markus, Flaxx - jag har för mej att Peter Korn berättade om en sådan här växt i Skåne som var 2,5 meter i diameter på bladen - att de hade varit fem personer som sökt skydd unan regnet under ett blad. För det kan väl inte ha varit någon annan växt han menade? Hörde ni när han sa detta?

jo jag vet vilken han talade om,, den finns med i nån trädgårds bok som handlar om skånska trädgårdar .
zaaritha
Imponerande Gunnera!
Sussie F-Flower
Har aldrig hört talas om den här "Gunnera"...

Men läcker var den, måste jag säga.

Fattar inte riktigt, Christer, när du beskriver om frigolitlådan...? Menar du att dom har grävt ner en frigolitlåda och planterat knölen i den, tillsammans med gullfiber, och sedan satt på locket...och lagt över en pressenning dessutom??? Hur har den då lyckats komma/växa upp...?

Jag antar att det är något som jag tolkar helt fel men har läst och läst och lyckas inte "klura ut vad som menas mellan raderna"...
Christer i Falköping
Det är när vintern kommer det handlar om, annars hade den nog haft det svårt laugh.gif
Lådan placeras över knölen, efter det att bladen vissnat ned för vintern, sedan kommer gullfibrerna ovanpå det och så vidare. Det tas ju bort på våren igen.
Christer.
Sussie F-Flower
CITAT (Christer i Falköping @ 03-08-2008, 08:46) *
Det är när vintern kommer det handlar om, annars hade den nog haft det svårt laugh.gif
Lådan placeras över knölen, efter det att bladen vissnat ned för vintern, sedan kommer gullfibrerna ovanpå det och så vidare. Det tas ju bort på våren igen.
Christer.

-Aahhaaaa...!
Ja, det lät ju mycket vettigare... tummenupp.gif Hahaha...
Jag förstod att jag hade fastnat i "fel tankebana"...

Tack för din förklaring....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon