Ingrid Zon3
31-07-2008, 23:24
Jag tänkte flytta mina smulgubbeplantor till en pallkrage eller dylikt och behöver lite råd.
Har förstått att markduk och/eller tidningar i botten är en bra idé. Det finns gott om flerårigt ogräs där jag änkt ställa den nämligen.
Jord: kan man ta kogödsel på påse rakt av eller ska man blanda upp det med något?
Plantavstånd: använder ni samma som rekommenderas när man planterar på backen eller kan man köra tätare i pall?
Skatorna har fått mer jordgubbar än jag hittills men från nästa år får de söka annan föda, eftersom jag tänkte sätta upp kycklingnät eller nåt sånt. Tips på hur man bygger det?
puskas5
01-08-2008, 18:59
Jag har skyddat mina jordgubbar i pallkrage från koltrastar genom att göra ett "växthus" av böjda vidjor och fiberduk fasthållen av stenar.
Kolla närmare här:
http://pallkrage.alayout.se/#homeSkrolla dig ner en bit så finns där en bild.
Jag fick ha jordgubbarna i fred eftersom fåglarna inte kom åt dem. Jag plockade någon halvliter om dagen i tre veckor från en pallkrage med 12-15 plantor.
Ingrid Zon3
01-08-2008, 19:58
OK, jag börjar inse att jag kommer att kunna få plats med lite mer än jordgubbar i kragen. Har 7-8 plantor nånting, bara till plock.
Vitlök, höstsådd spenat... Gräslöken kanske kunde passa också.
Hur är det med jorden, blir det för fett för jordgubbarna med bara pås-kogödsel?
"Har förstått att markduk och/eller tidningar i botten är en bra idé. Det finns gott om flerårigt ogräs där jag änkt ställa den nämligen."
Växer det flerårigt ogräs på platsen ska du nog välja markduk. Tidningar räcker bra om där bara är ettåriga ogräs och gräsmattegräs.
"Jord: kan man ta kogödsel på påse rakt av eller ska man blanda upp det med något?"
Oblandad kogödsel på påse blir bra, åtmindstone det översta lagret. Påsjorden är steriliserad så på så sätt slipper du ogräsfrön som följer med jorden.
"Plantavstånd: använder ni samma som rekommenderas när man planterar på backen eller kan man köra tätare i pall?"
Jag brukar tillämpa att odla i rutor (inte rader) i pallkragar. Med näringsrik jord och kontinuerlig skörd kan du odla tätare än vad som står på påsen. För att unyttja odlingsytan maximalt kan du förgro plantor i krukor och burkar så att du har småplantor redo för utplantering när du skördat. Glöm inte att kompletteringsgödsla vid nyplantering.
"Skatorna har fått mer jordgubbar än jag hittills men från nästa år får de söka annan föda, eftersom jag tänkte sätta upp kycklingnät eller nåt sånt. Tips på hur man bygger det?"
Jag har vanligt bärnät spänt över pallkragarna med hjälp av elrör (VP-rör) i bågar. Bågarna av elrör fungerar även bra för fiberduk som kan ge plantorna en snabbare start på våren.
Hönsnät har så stora maskor så att mindre fåglar kan passera, välj i så fall kycklingnät. Själv tycker jag att höns- och kycklingnät är för stela och svårhanterliga, men de har ju fördelen att den kan ställas i båge över odlingen utan annat stöd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.