Full version: Fransgentiana
tepa
Hej

Jag har en tre st Fransgentiana, som jag i våras planterade i ganska torr jord på ett sluttande ställe. Har vattnat extra på dom nu när det varit torrt. Den har några blommor, men den har inte "ökat i vikt" nämnvärt. Har någon erfarenhet av den ? Hur ska den stå för att trivas ? Vattnas mycket ? Kalk, kalkfritt? Eller är det normalt att den inte växer första sommarn?

Hälsn Tepa
Gunilla T
Jag planterade min fransgentiania i surjord men det är nog inget krav för den. Däremot håller jag den fuktig, den gillar nog inte att torka. "Dutta" inte med vattningen utan ge den ordentligt med vatten. Nu har jag massor av vackra blommor på den.
Christer i Falköping
Mina växte i min sandjord och fick sol ungefär halva dagen. Vattnade bara då och då vid svår torka. De trivdes bra där ända tills de kvävdes av mina vresrosor.
Christer.
tepa
Hej

Tack för era svar. Vattnat för lite har jag tydligen. Ska skärpa mig. Och så ska jag sno lite sand ur ungarnas sandlåda och mylla ner runtom. Man behöver väl inte gräva upp dom först ? Ska nog också fylla på med mera planteringsjord, så de får mera näring. Är nog lite magert nu. Vad synd, Christer, att dina kvävdes.

Hälsn Tepa
Christer i Falköping
Borde ju tänkt mig för innan. Vet ju att vresrosor skjuter rotskott. När de väl var omringade av taggar fick de stå kvar, kännde inte för att riva sönder mig helt.
Christer.
Betty
Fransgentiana är lättodlad, ses ofta i stenpartier. Mina fransgentianor står i fet jord i en het söderrabatt, de ser ut att trivas där med.
tepa
Hej

Mina Fransgentiana ser inte ut att må bättre. Det lustiga är att en verkar trivas, men inte de två andra fast de står på samma ställe. Vad ska jag nu göra ?

Hälsn Tepa
renate
Det är väl inte så mycket att göra,antingen trivs de eller inte.Lat de vara de växer kanske till sig.Det händer ibland att nyplanterade plantor inte vill sig,plantera inte om de det hjälper inte.Mina står i vanligt trädgårdsjord mot söder,de trivs och frösår sig ibland.
[attachment=23244:2008_08_...__Large_.JPG]
tepa
Hej Renate

Jättefina Fransgentiana. Oj oj oj. Minns du när du planterat och hur många plantor ? Nästan så man borde printa ut din bild och visa för mina Fransgentiana, de två som ser skruttiga ut. Och säga : Såhär ska ni se ut !!! Skärp er ! Dom borde ju ta sig, dom står ju i samma jord på samma ställe. Förstår ingenting...

Hälsn Tepa
Bassam
ta lugn och ro man som har trädgård, ska ha tålamod också.
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon