Lady Hamilton
Purpurea plena elegans (rubriken blev fel)

Jag har en Clematis som jag gärna skulle vilja föröka själv eftersom den verkar vara svå att få tag i handeln. Och eftersom den är dubbelblommande så har jag förstått att den inte går att föröka genom frön Jag har testa med att rota sticklingar i vatten men det har inte givit några rötter. Så jag funderar nu på att försöka rota i jord eller rotnings kuber. Är det bäst på våren -sommaren-eller hösten?

[attachment=22019:PICT6049_kopiera.jpg]
Christer i Falköping
Det finns några olika sätt att ta sticklingar på klematis, den jag kör med gör man nu. Man gör ungefär som med andra sticklingar. Ta ett skott som så smått börjar förvedas. Kapa av strax under ett bladpar och ta bort bladen. Kapa skottet strax ovanför nästa eller nästnästa bladpar. Låt det bara sitta ett par blad kvar i toppen. Sätt sticklingen i fuktig jor med plastpåse över. Ställ den skuggigt och låt den vara ett tag. Det är bara ett fåtal klematissorter detta inte fungerar på. När den börjar skjuta nya skott så brukar det finnas rötter i botten. öppna upp påsen lite lätt så att den något mindre fuktiga luften då kommer åt sticklingen. Någon vecka efter det kan du ta bort påsen helt.
Christer.
Ingrid Zon3
Oh, så vacker! Hoppas det går bra med sticklingarna.
Finn Klematis
CITAT (Lady Hamilton @ 01-08-2008, 10:13) *
Purpurea plena elegans (rubriken blev fel)

Jag har en Clematis som jag gärna skulle vilja föröka själv eftersom den verkar vara svå att få tag i handeln. Och eftersom den är dubbelblommande så har jag förstått att den inte går att föröka genom frön Jag har testa med att rota sticklingar i vatten men det har inte givit några rötter. Så jag funderar nu på att försöka rota i jord eller rotnings kuber. Är det bäst på våren -sommaren-eller hösten?

[attachment=22019:PICT6049_kopiera.jpg]

Hej!

Bästa tiden på våren. Då får växten längst tid att bilda rotsystem före vintervilan.
Du kan föröka med stickling,avläggare,ympning eller delning.
Sticklingarna måste sättas i jord.

Mvh.
Finn
Lady Hamilton
thanks.gif för svar
Christer i Falköping
Som sagt, det finns några olika sätt. Men varför inte pröva allihopa? Så får du berätta hur det gått sedan.
Christer.
Gillan
Jag håller med Christer. Har du möjlighet så testar du flera olika sätt. Själv skulle jag försöka mig på att stoppa ner en "halvvedad" stickling i sandblandad fuktig jord utan plastpåse och låta stå ett tag. Och visst är den vacker wub.gif
tettan
hej
jag satte en massa sticklingar i jord sista veckan av maj, de som klarat sej och växer nu har ju fått lite rötter men de är banne mej inte långa.
jag undrar om jag kan plantera om dem nu så att de kan få stå en och en i krukor istället för en hel hög i en kruka?
rötterna är kanske 5 cm. långa nu
tettan
Christer i Falköping
Jovisst kan du det.
Christer.
*Ulrica*
Jag ska också prova. Jag köpte en 'Polish Spirit' förra veckan och klippte ned den i samband med planteringen. Då blev det ju lite sticklingar som nu står i ett glas med vatten. De växer jättefint men jag ska väl sätta ned dem i jord istället. De är ganska rejält vedartade vid basen...
Christer i Falköping
Du kan ju pröva med de förvedade, men bäst blir det om de är så att säga halvförvedade.
Christer.
tettan
hejsan
vad ska jag göra nu med mina rotade sticklingar, ska de stå kvar i krukan i vinter , ska jag ta in dem tillsammans med allt annat som ska in i källaren, ska jag gräva ner dem?
de är verkligen inte stora, och det verkar som de har vintrat in redan, eller ochså så har de dött helt enkelt
tettan
Bassam
--det är bättre om du lägga ut krukorna väl skyddade under vintern, helst frostfritt. På våren planteras sticklingarna om i egna krukor och får växa till sig över sommaren.
H:Bassam
Lady Hamilton
I mitt fall blir det att jag får chansa och gräva ner de rotade sticklingarna i sanden inne i växthuset eftersom jag inte tror att de klarar av en vinter helt ute i det fria direkt efter att de just hunnit rota sig inne i ett miniväxthus med undervärme
tettan
då kanske det är rätt ok med källaren då. känns lite hjärtlöst att låta dem vara ute i kylan, de är ju så små och hjälplösa.
tettan
Siv i Bollnäs
Jag har också satt klematissticklingar jag fått i samband med avklippning vid plantering i somras. De står i sandblandad jord i genomskinliga plastglas med hål i botten. Jag tror att en del har rotat sig eftersom det kommit nya gröna blad upptill på sticklingarna? Frågan är - dom står f närv i växthuset, men där blir snart kallt då jag tar in värmefläkten. Är det bättre att ta in dom i ett vanligt lite svalt rum, och sätta dom under ett lysrör under vintern för att dom ska växa till sig? Jag vågar inte sätta ut dom så små som dom är nu och dom har förmodligen väldigt små rötter.
Siv g.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon