Apelsinhuset
Hej.

Vi annonserade i höstas efter fylle för att plana ut vår tomt. Vi fick kontakt med en kille som har egen entreprenadfirma och han skulle åta sig att fylla upp de ca700m2 som det gällde. tummenupp.gif
Vårt krav var att det inte fanns något miljöfarligt i fyllet.

Det han nu har fyllt upp med visar sig innehålla stora mängder med fönsterglas splitter, fyllet kommer från ett gamalt växthus som Liseberg har låtit riva. thumbdown.gif

När det kom på tal i våras att de hade fått tag i fylle så sa killen att "det är matjord alltihopa, bara att sätta fräsen i och så till sommaren", pyttsan så mycket glas och tegelsten det är i jorden. angry.gif

Frågan vi nu ställer är, hur gör man för att anlägga en gräsmatta uppe på detta fyllet, så att inte glaset kommer upp i gräsmattan?

Kan man begära av firman att ta bort det översta lagret, trots att vi inte har betalat något för fyllet och grovplaneringen?

Är glas att betrakta som miljöfarligt?

Mvh//Per-Uno
Ingrid Zon3
Har ni pratat med företaget?
Rent miljöfarligt är det väl knappast men hälsofarligt att gå på. Jag skulle ringa och tala om hur det är och fråga hur dom tänkt lösa det. Är de sen ovilliga att ta tag i det så får man ju ta i mer, men ge dem en chans att rätta till det först om ni inte redan gjort det.
Gunilla T
Så oerhört tråkigt!

Det kanske inte hjälper med att ta bort det översta laget. Om hela jordmassan är fylld av glassplitter så har marken en tendens att skjuta upp det som inte hör dit. Så småningom kommer det upp och fönsterglas är nästan omöjligt att plocka upp.

Fick ni någon garanti, annat än muntlig, på att jorden inte var miljöfarlig?

Kontakta förtaget och be dem ta bort jordmassorna, betala inget förrän detta är gjort.
PRATKVARN
Detta är verkligen sorgligt. Detta händer för ofta, företagen är bara glada över att villaägare, vill ha undermåligt fylle. Företagen får annars betala för att tippa detta, det är heller inte mer än riktigt, för sådant fylle är oftast miljöfarligt. Fyllet undersöks på tippen, deklareras.

Det finns en fruktansvärd okunskap, när det gäller fylle eller matjord. Kan tänka mig att erat fylle innehåller stora mängder av bekämpningsmedel samt andra farliga gifter. Vet vad Liseberg haft sin växthusanläggning och trädgård.

Be företaget, om att de kommer och hämtar detta, som någon annan skrev också, glaset får ni aldrig bort.

När ni får eller köper fylle eller matjord, har man alltid rätt att få en skriftlig analys, av det hela, om företaget inte kan ge er detta, avstå då hellre, än att ta emot, fyllet, jorden.
Ralf
Byta ut masssorna kär väl bli svårt o få den dåliga entreprenören att göra. Då åsterstår en nödplan
jag skulle se till att de översta 20 cm tas bort och lägga ut en fiberduk (veckad enlig bild) och lägga på ny gräsmattejord.

ingrids
Jag har glas och bråte i fyllet på min tomt och det vandrade mig veterligen aldrig upp genom gräsmattan, även om Ralfs idé låter som en vettig försäkring. Det som stör att att nu när jag gräver upp gräsmattan hittar jag glassplitter (inklusive trasiga lysrör vilket inte är skoj det betyder att det finns kvicksilver i jorden).
Fågelvägen
OBS! Apelsinhuset beskrev problemet den 1 augusti 2008. Det skulle väl vara intressant att höra hur det gick?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon