Tobb
enligt §48 ( unsure.gif ) så kommer det idag att bli solförmörkelse med start 10:30
http://sv.wikipedia.org/wiki/Solf%C3%B6rm%..._1_augusti_2008

PS. tänk på att tiderna som står på sidan är universaltid, aka den tid som finns i england, lägg alltså på en timme?
Felicia
Kul! här skiner solen så då ska det ju va lätt att se rolleyes.gif
Pia L
Här är det mulet och mörkt utan solförmörkelse
Tobb
Hittade en sida där man kunde beräkna lite saker på
http://stjarnhimlen.se/2008/Solform20080801.html
Betty
Var nyss ut och tittade på solförmörkelsen - häftigt! Vi har rätt så molnigt idag så förmörkelsen syns bra genom de tunnare molnen. Solen ser ut sim en liggande månskära just nu.
RibesRubusVitis
Var också ute på grannarnas balkong med fågelkikare på stativ. Tog bort okularet och höll ett pappersark bakom tuben så projicerades den stympade solskivan. Läckert.
Tobb
[attachment=22022:IMG_4799_40d_Red.jpg]

Var ute och fotade genom svetsglas
MariaS
Jasså... det är därför det är så skummt ...
Myosotis
Snygg bild, Tobb!
Jag visste det igår och jag visste det i morse, men under själva förmörkelsen glömde jag totalt bort det! duh.gif Jag jobbade, men jag var ute och kunde lätt ha tittat. När man inte har någon diskett eller nåt till hands så kan man sticka hål i ett papper och projicera bilden, det var nog det jag hade tänkt göra. Ja ja, det blir väl fler gånger. 1999 arrangerades en total solförmörkelse på min födelsedag. När de nu hade gjort sig så mycket besvär till min ära ville jag gärna åka ner och se den där den var total, så jag var hos vänner i södra Tyskland. Det var en oförglömlig upplevelse! Skuggan på marken som kom rusande mot en, fåglarna som tystnade och så alla små skärformade solbilder under träden... Om jag hade pengar skulle jag nog åka jorden runt och titta på förmörkelser. Jag vill se en ringformig också. Under tiden får jag väl trösta mig med den partiella månförmörkelsen den 16. augusti.

CITAT (Tobb @ 01-08-2008, 10:50) *
enligt §48 ...

confused.gif
Ramred
Här är några bilder till på förmörkelsen. Dom är tagna mot en projektion på papper. Därför kanske lite suddiga.
[attachment=22035:DSC_0011.JPG][attachment=22036:DSC_0024.JPG]
[attachment=22037:DSC_0072.JPG][attachment=22038:DSC_0087.JPG]
[attachment=22039:DSC_0124.JPG]
Tobb
CITAT (Myosotis @ 01-08-2008, 13:50) *
...
confused.gif

Tack smile.gif

Jo det är såhär att vi var ett gäng som för ett tag sedan bestämde att den 1 augusti 2008 skulle vara en solförmörkelse, och enligt §48 skulle den nå sin höjdpunkt klockan 11:40 vid denna breddgrad.
crazy.gif
Myosotis
Jaha, var det ni som fixade den ´99 också? Tack ska ni ha i så fall, den var väldigt fin. Är det ni som bestämmer vad det ska bli för väder under förmörkelsen? Kan man muta er i så fall om man vill ha klar himmel?

Häftiga bilder, Ramred! Jag var lite kluven då ´99, det hade varit jättekul att ha bilder, men jag valde att bara njuta av den med odelad koncentration istället.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon