sinner
hej! ny här men jag måste bara fråga... jag beställde fröpåsar förra året, och fick då med en gratispåse som hette parfym... jag hävde ut den i en kittel vid knuten, men inte mycket kom upp..
i vintras såg jag dock något gult under snön, och döm om min förvåning när jag ser att det blommar i byttan!!
nu har växten blommat hela sommaren och gått i frö, men det ser ut som om den vill blomma igen..

växten är ca 40cm hög, små gröna blad längs med stammen, blommorna sitter i toppen av stängeln, färgerna går emellan helt gult till helt rött, med diverse blandningar emellan.. det utmärkande enligt mig är att den luktar supergott!! lakrits eller anis påminner det om... fast ändå sött..

någon som har koll??

mvh/sinner
Ingrid Zon3
Välkommen till odla, sinner. Svårt utan foto, kan du ordan ett?

Om inte annat låter det ju som en kul växt som du kan samla frö av och byta (med mig t.ex. biggrin.gif)
igl
är nästan säker på att det är Lackviol (Erysimum cheiri). Den är två-årig så passa på att ta frön. Viol tycker jag det luktar om den.
mvh
inger
sinner
kollade upp lackviol, och det stämde på pricken!!
(har tagit massor av frö, så kolla annonser framöver:D)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon