Full version: Mjöldagg
tavvas
Jag har tagit del av vad som skrivits om kampen mot mjöldaggen. Jag måste ändå fråga vidare.
mina sqarsplantor har alla drabbats av kraftigt mjöldaggangrepp. Jag började spruta med bikarbonat för sent. Nu börjar bladen gulna och plantorna ser tämligen risiga ut. Jag ser ju att plantan kommer med nya blad och tendens till nya frukter.
Kan jag plocka bort alla blad och invänta nya eller är det helt kört med squarsskörden?
Jag har aldrig haft mjöldagg på squaren tidigare om åren. Kan bevattning om kvällen som nu i år även nått squaren bidragit.?Vi har ju även haft extremt kalla och fuktiga nätter under juni och halva juli.
Har även mjöldagg på gurkorna i växthuset men mycket lindrigare.
Tacksam om någon kan ge mig ett ord på vägen. Vill gärna kunna skörda squars även under augusti.//Brita
Åsa, mälardalen zon 2
Bikarbonaten kan ha bidragit till de alltmer vissnande bladen för annrs brukar ju mjöldaggsbladen hålla sig saftspända ett bra tag trots angreppen, bikarbonat funkar mot mjöldagg men just gurkväxter är ytterst känsliga och gulnar och vissnar ifall koncentrationen är för stark det räcker med 0,5% till gurkväxter mer bikarbonat kan bränna ytan av bladen. Själv använder jag mjölkvatten på gurkväxter det är mildare.

Ta bort de värst drabbade bladen, men allt ska du nog inte ta bort, och spruta nytillväxten med mjölkvatten regelbundet, det är ju ganska lång tid kvar av odlingssäsongen så du borde hinna få lite mer frukter.
RibesRubusVitis
Det var just mot mjöldagg på squash som man upptäckte hur effektivt det är med mjölkvatten:

http://www.pioneerthinking.com/tv-mildew.html

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon