cbe
Har totalt 12 st tomatplantor på tre olika sorter i trädgården. Alla har gett jättefin skörd, men idag upptäckte jag på några plantor att några tomater ser ut som att de håller på att ruttna innan de är klara. Det är två av sorterna som verkar drabbade, men inte alla tomaterna. Änden har blivit brunfärgad och mjuk. Någon som vet vad det kan vara?

[attachment=22040:tomater.jpg]

De står mot en vägg med sol större delen av dagen och jag vattnar dem varje dag. Då och då har de även fått växtnäring.
*Stintan*
Det ser ut att vara pistillröta.

Här kan du läsa mer om det.
pistillröta
cbe
Tack för snabbt svar! Det finns definitivt likheter, men när jag läser om pistillröta verkar det vara i toppen på tomaterna. I mitt fall är det undersidan som är drabbad. Kan det ändå vara det?
Åsa, mälardalen zon 2
Toppen på tomaten = den änden som INTE har skaftet. Så det är samma som undersidan.
cbe
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 01-08-2008, 16:15) *
Toppen på tomaten = den änden som INTE har skaftet. Så det är samma som undersidan.

Tack! Ja, det var ju logiskt blush.gif Då verkar det vara helt rätt att det är pistillröta.
skogstroll
samma här på en av mina unsure.gif men det som inte var brunt smakade ok om än en ganska trist sort. Amish Paste
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon