dalkullan
01-08-2008, 15:24
köpte en kalebassplanta för skojs skull, jag har den i växthuset.
är en riktig novis när det gäller växthusodling, men jag har nu flera fina gröna tomater på gång, och även smågurkor.
ett par paprikor är också på väg.
kalebassen blommar och växer väldigt...men bladen ser inte friska ut. kan någon se vad som felas ??? de är liksom fläckiga, är det mögel ???
jag kanske ska slänga plantan innan den smittar andra plantor i växthuset ??
tacksam för hjälp.
Åsa, mälardalen zon 2
01-08-2008, 15:30
Det ser ut som om den har små angrepp av mjöldagg. Det bör vara gurkmjöldagg som växten har fått så det kommer inte att gå på alla växter, du behöver inte slänga växten. Duscha kalebassen och gurkan regelbundet med mjölkvatten (ca 2 ggr i veckan ej i solsken) det bromsar angreppen så plantan klarar sig och sätter frukt tills frosten kommer. Gurkmjöldagg övervintrar inte i dalarna så mjöldaggen har kommit via luften från sydliga nejder.
Gurkmjöldagg som går på gurka, kalebass, pumpa, squash, melon är ganska vanlig den verkar dock ovanligt tidig iår, ofta brukar den inte komma förren i augusti (fast än så länge har jag klarat mig och jag brukar alltid ha massor på plantorna).
dalkullan
01-08-2008, 15:34
tack för svaret, då ska jag prova med mjölkvatten. är det några speciella proportioner på blandningen ?? som sagt, en novis jag är...
jag har ett par gurkplantor alldeles i närheten av kalebassen, det är väl lika bra att dusha dem också ??
Åsa, mälardalen zon 2
01-08-2008, 15:41
Så noga med proportionerna behöver man inte vara ofta anges 1 del mjölk + 9 delar vatten men inget händer om man råkar ha i mer mjölk, det skadar inte växten. Och det är en bra ide att spruta gurkan troligtvis har den redan mjöldagg men det kan ta lite tid tills man ser de vita mjöliga fläckarna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.