Thé
Jag tänker göra en lång plantering in mot grannen med klätterrosor på armeringsnät, och jag har fått lite försynt påpekat för mig att det ger ett stressigt intryck om jag har många färger som blommar samtidigt, samt att det kan vara bra med murgröna för att dämpa det överväldigande intrycket. Kanske ligger det något i det.

Vad jag nu undrar är hur murgröna växer? Går det att sätta ett par murgröneplantor exempelvis för att dela av de olika färgsektionerna, och hoppas att den växer snällt på sin plats och inte invaderar utrymmet som är tänkt för rosorna? Eller blir det en ständigt kamp för att rosorna ska kunna hävda sig?
svennis
Tycker jag du skall pröva.
Murgönan växer inte i rosor.
Murgrönan behöver kanske lite hjälp att komma upp i armeringanätet, rötterna får ju inge fäste där.
Jag har Raubritter i armeringsnät bland murgröna, ska kolla hur det ser ut
Thé
Tack Svennis. Jag har gjort lite skisser och börjar undra om jag får plats med någon murgröna. Det finns ju så många rosor jag vill ha...!
Kajsa
Nej, ta ett par klematis istället och blanda med. Vi har två gamla murgrönor här, dom blir mycket stora och kraftiga med åren och skulle lätt klä in hela vårt hus om vi inte klippte in dom flera ggr/år. Armeringsjärnet har för stora hål dessutom, murgrönans sugrötter sitter mycket tätt på " baksidan " av grenarna.

Den här växer mot grannens garage vägg och jag får hålla efter den hårt varje år, det är ingen konst för den att klä in hela väggen och upp på taket under en säsong.
Thé
Oj... Minst sagt imponerande! Kanske bäst att hålla sig ifrån murgröna, särskilt med tanke på armeringsnätet. Kajsa, skrev du inte någonstans att du hade gjort ett staket av armeringsnät? Vid uteplatsen? Har du möjligen några bilder?
Kajsa
Jo vi gjorde det i våras, men vi har busväder här idag så jag kan inte fota. Klematisen ska klippas ner första sommaren så dom är bara 1 m nu. Vi har stolpar som sitter på ca 75 cm mellanrum på armeringsmattan. Valde klematis General Sikorski, Mrs Cholmondeley, Mrs Robert Brydon men det finns tusen andra, du kan kika i mitt album/klematis. Läget är lite blåsigt när väggen slutar så jag valde en tuff och lagom stor Kanadaros John Davis till den rabatt jag har utanför. Köpte 50 l säckar med rosjord till allt, klematisen tycker också den jorden är kalas och så la jag på lite kogödsel sedan.

Här en bild från i våras, nya uteplatsen slutar med en vägg av armeringsjärn och så en rabatt utanför, det är den bild jag har nu, det är ca 75 cm mellan stolparna i tryckimpregnerat trä.

Och så fick jag äntligen min lilla damm !
Ezereht
Kajsa hur gör du när du "håller in" murgrönan? Jag har försökt förut hålla nere vildvin, men det är svårt. Man drar så får man ner stora chok, och ändå blir det kvar små rester på väggen, ser inte snyggt ut... Du hade ju väldigt fin prydlig form på din murgröna.
Kajsa
Nej då vi får fula små märken här också, som den suger fast man får verkligen pilla en del. Om man tar hela stycken faller den av bara tyngden. På vår framsida måste vi passa så den inte kilar in vid fönstrena där får man se upp, men visst blir det märken, men den är ju snart över där igen så.
Assessor Hasse Assarsson
Det är förstås lättare att bli av med märken från sugfötter om man först klipper av de grenar och stammar man vill ta ner, så att de inte är döda när man plockar ner dem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon