Full version: Tankar ang. nybygge.
el gringo
Hejsan alla odlare!

Jag o min fru har precis blivit med hus, o med huset kom ett växthus. Frugan blev jätteglad över detta o smygstartade med tomater o gurkor i sin mors växthus som vi sen körde hem när vi flyttade in. Jag blev mindre förvånad över att hennes första kommentar var att växthuset var för litet, desto mer förvånad över mitt eget intresse, har aldrig brytt mig tillräckligt för o ens få en kaktus o överleva, men växthus visade sig vara riktigt skoj! Eller så har jag väl helt enkelt växt upp o blivit vuxen... smile.gif

Efter o kikat runt en hel del så har vi kommit på att det bästa o billigaste sättet o få större växthus är o bygga ett precis som vi vill ha det!
Jag vill gärna ha en murad grund på huset, o stommen i trä. Utöver det är inget bestämt.
Det jag känner mig ha minst kunskap om är grunden o glaset, det vill säga typ allt. Är det tvunget o gräva ut allt till frostfritt eller räcker det med lite frigolit eller ingenting kanske? Beror det på vad man vill ha huset till? Lägga stenar o plantera enbart i krukor eller direkt i jorden? För- o nackdelar med det? Kombination kanske?
Glaset då? Lika många verkar hålla på plast som på glas, vad är skillnaden? Pris?
Ventilation, är det automatik som är bäst eller? Skuggning?

Hmm, jag har säkert fler frågor, men nu känner jag mig tillräckligt som ett frågvist barn, så resten tar vi sedan! smile.gif

Tack på förhand för hjälp, tips o råd!

MVH Robban o Maria.
LasseB
Som vid all byggnation bör/ska du gräva till frostfritt för att undvika att bygget skjuter i höjden vid tjäle kan bli sätt bra skador med tanke på de spröda materialen du ska använda
resterande frågor överlåter jag till de mer växthuskunniga
Ja gärna en titt på tråden South Swedish Greenhouse Lodge här på odla /Växthus
el gringo
Jotack, det är väl den tråden som fått mig o ens överväga o bygga eget! smile.gif

Så det är till o gräva alltså... Damn... Det som är så träligt...
Ska man nöja sig med ett dike då eller är det bäst o gräva ut allting o lägga duk o sånt? Vi har en vinranka i växthuset nu som vi tänkte ha kvar, så det kommer inte gå o få till det helt bra med duk ändå...
Ralf
Nja gräva till frostfritt behöver du ej göra. Det kan ju dessutom vara väldigt långt ner dit... men det viktiga är att grunden står på väl dränerade massor, tex singel med nåt dräneringsrör i som leder bort ev vatten.
el gringo
Jo jag såg mig stå med en spade i näven hela sommaren! Hmm... Ok, men då får det väl bli ett dike då, låter inte så invecklat iaf, eller finns det mer o tänka på?
Digger
Mitt tips är att om man gräver för hand att göra det på våren eller hösten när det inte är så varmt. Jag grävde när det var max 10 grader ute och blev ändå genomsvettig.
el gringo
Jotack, jobbigt blir det nog, men det får väl gå!

Men som det verkar bli nu så är det till att gräva kanske en halvmeter eller mer över hela ytan, på med duk o dränering o grus o stenmjöl o allt vad det nu ska vara, gjuta en grund o bygga huset på, o allt detta runt om vinrankan som står i den "riktiga" jorden så att säga.

Helst skulle jag vilja kunna välja o använda kanske en del iaf till o odla i vanlig jord o sätta golv i en annan del o ha krukor o dyligt där. Men med duk o dränering o så så kanske det inte går eller?
Platinum
Varför skulle inte det gå? Vill du ha en del fast golv och en del jordgolv så kan du ju göra en kompromiss och anlägga sålådor. Gjuten grund under hela och sen placera ut sålådor av valfri storlek där du tycker de passar.
el gringo
Haha, sålådor hade jag inte en tanke på, det kan man ju självklart ha!
Nu fick jag helt plötsligt massa nya ideer, hmm...

Det lutar nog mot att det blir glas istället för plast, känns som att det extra jobbet med skuggning o så vägs upp av utseendet. Men hur fixerar man glaset bäst/lättast? Jag var först inne på att fräsa ur spår i träet o låsa fast glaset med en extra träbit fastskruvad, lätt o byta glas sedan, men ett fasligt jobb o sätta upp tror jag!
Är det kitt som är det vanliga eller vad finns för metoder?
Grönberg
CITAT (el gringo @ 07-08-2008, 10:43) *
Haha, sålådor hade jag inte en tanke på, det kan man ju självklart ha!
Nu fick jag helt plötsligt massa nya ideer, hmm...

Det lutar nog mot att det blir glas istället för plast, känns som att det extra jobbet med skuggning o så vägs upp av utseendet. Men hur fixerar man glaset bäst/lättast? Jag var först inne på att fräsa ur spår i träet o låsa fast glaset med en extra träbit fastskruvad, lätt o byta glas sedan, men ett fasligt jobb o sätta upp tror jag!
Är det kitt som är det vanliga eller vad finns för metoder?

Vi fräste ur spår i träet, lade i en sträng taktätmassa och la sen i glasen, 4 småspik mitt i varje sida på glaset låser fast fönstret och sen tätmassa igen som "kittning".
el gringo
Det låter ju faktiskt rätt så smidigt ja! Blir det som ett tätskikt eller limmar det fast glaset med? Tänkte hur mycket meck det blir o byta rutor.
Grönberg
CITAT (el gringo @ 07-08-2008, 16:24) *
Det låter ju faktiskt rätt så smidigt ja! Blir det som ett tätskikt eller limmar det fast glaset med? Tänkte hur mycket meck det blir o byta rutor.

Det både limmar och tätar, takmassan stelnar aldrig helt, det går hyfsat lätt att skrapa bort om man behöver byta rutor.
Tänk på att täta alla fogar i varje skarv mellan träytorna, annars så läcker vattnet in där
Digger
En sak till! Bygg större än du tänkt från början! Jag byggde nästan 12kvm i våras men det är redan fullt. Massor med tomater som börjar bli stora, massor av små melonplantor som krälar på golvet, bord+stolar, bord för växter, en massa andra krukor, vattenkannor osv osv. Skulle behöva några kvadrat till! giggle.gif
el gringo
Digger: Jo det får väl bli till o ta i! Det huset vi har nu är på ca 10 kvm, o planen är väl o dubbla måtten på både bredd o djup.

Grönberg: Jaså takmassa är bra grejer säger du, värt o kolla upp med andra ord! Har ni vanligt glas eller härdat i erat? Tänkte mer på hur farligt det kan bli om det går sönder o ramlar ner från taket, det är ju en bit!
Jag riktigt längtar tills ni får helt klart i erat hus, tror det kommer o bli fantasktisk! O sen skulle jag gärna vilja se mer av resten av er trädgård med! smile.gif

O på tal om glas, jag pratade med en glasmästare lite snabbt idag, o han ville ha 450 kr/kvm för 4mm-glas, det betyder ca 40 000 bara i glas för mig... Det tycker jag låter lite väl mycket ändå va? Vad har ni betalat? Grejen men just 4mm är att jag helst vill ha hela glashöjder på sidorna.
blomkronan
Hej
Läste tidigare i en annan tråd (gammal, hittar den inte nu) Det var stor skilnad på pris mellan 3 mm och 4 mm. Om du kan tänka dig 3 mm fråga pris på det istället. Samt fråga en annan glasmästare oxå, 40.000 för ett växthus på 20 kvm confused.gif låter väldigt mycke...
lycka till, själv bygger jag ett växthus på bara 2,5 kvm giggle.gif det får räcka till mig.
Grönberg
CITAT (el gringo @ 01-09-2008, 21:51) *
Grönberg: Jaså takmassa är bra grejer säger du, värt o kolla upp med andra ord! Har ni vanligt glas eller härdat i erat? Tänkte mer på hur farligt det kan bli om det går sönder o ramlar ner från taket, det är ju en bit!
Jag riktigt längtar tills ni får helt klart i erat hus, tror det kommer o bli fantasktisk! O sen skulle jag gärna vilja se mer av resten av er trädgård med! smile.gif

O på tal om glas, jag pratade med en glasmästare lite snabbt idag, o han ville ha 450 kr/kvm för 4mm-glas, det betyder ca 40 000 bara i glas för mig... Det tycker jag låter lite väl mycket ändå va? Vad har ni betalat? Grejen men just 4mm är att jag helst vill ha hela glashöjder på sidorna.

Takmassa funkar, kanske inte det bästa men det är hyfsat billigt - 38:- för en tub.
Vi har 3mm glas, jag kollar på blocket.se dagligen och där hittade jag glas från ett rivet drivhus, annonsören hade 800 st 70x90 cm glas, han ville ha 10:- styck så jag köpte lite drygt 150 glas för 1500:-.
4 mm glas är fetedyrt, 3mm funkar bra
Du kan ha hela höjder genom att lappa över glasen, finns små krokar att häkta fast i skarvarna.
Skuggväv, eller tejpa upp en film på glasen kan skydda växthusinnevånarna.
Arbetet står stilla just nu pga en sprucken armbåge, blir mest shopping av växter......
Det finns lite bilder på vår trädgård i mina album

Titta på denna länk avs drivhusglas på blocket:
http://www.blocket.se/vi/17156710.htm?ca=23_7_s
el gringo
Har snokat lite till o det verkar som att det går o få 3mm i relativt stora rutor ändå, så där sparade man ju in en hel del pengar med en gång! rolleyes.gif

Jo jag har allt vart inne på o köpa begagnat med, men jag trodde som sagt inte att det fanns såpass stora, men nu får det bli till o hålla koll! smile.gif
ErikG
Hyr en minigrävare och ha hur kul som helst en dag. Kostar runt 1500 kronor för ett dygn. Vem har inte velat köra en grävskopa!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon