Tobb
Funderar vad man skulle kunna göra åt två stensatta stödmurar, en bakom huset och en i närheten av uthus.
Den förstnämnda skulle vara av den lite finare typen, och den senare av den praktiska typen.

Har kikat på stenar och L-stöd från flisby, men det kostar ju skjortan? (En väldigt dyr dessutom)

För något år sedan så kostade stenarna ca 40´000kr då räknade jag dock bara på maxhöjden och inte att muren skulle avta pga höjdskillnader, men i alla fall ohmy.gif

Finns det något annat snyggt (som är bättre pris på?

Vad kan man tänka sig till den muren som bara ska vara praktik?
magnuspihl
Hej!

Det beror på hur höga du ska göra dem. Bland de billigare som du inte får bygga för högt med (<1m tror jag) finns Windsor och bland de som du kan bygga högre med är en av de billigaste Benders Megawall. Den sistnämnda fäster i varandra och du kan sätta geonät när du ska bygga högt. Jag har använt den sista till en 1.8m hög mur. Det blev fint.
ingrids
Själv bygger jag en stödmur av leca som jag tänker putsa och montera en plåtskoning överst på. Har en byggbeskrivning på hemdatorn som jag kan länka till i kväll, den täcker även hur man bygger höga murar.
I min kommun behövs bygglov för stödmurar över 0,5 meter, eftersom man förändrar marknivån, så jag har bibehållit en liten lutning på marken ovan muren. Det sparar minst ett varv block för mig.
Tobb
Aa har itne allt tänkt på bygglovsbiten, men om det redan finns befintliga murar som man bara byter ut. Som är samma höjd.

Den muren som bara behöver vara praktiskt är ca80cm, men såg på någon beskrivning att de fyllde upp en bit även på den sidan som är fri. Och sedan lutar det så i ena änden borde det vara några decci mindre, men det blir kanske konstigt om botten på L-stödet står olika högt.

Den finare muren är ju trevligare om den är lite snygg = pengar sweatingbullets.gif
Mrs J
Vi har byggt stödmurar av betongstenar från Byggmax, som vi bara limmat med polyuretanlim (hoppas att jag stavade rätt), som är en sorts trälim.
Superenkelt och superstarkt.
Nu har vi bara byggt murar som varit 5 skift höga, men killen på Beijer som rekommenderade limning i stället för murning, sa att man även kan göra pelare på det sättet.
Limmet har vi hittat billigast på Ö&B
[attachment=22331:225_2537_1_2.JPG]
magnuspihl
Snyggt, snyggt, snyggt, Mrs J!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon