Full version: Är det ogräs?
flinga100
Hej!

Mitt första år med trädgård och förutom att en massa trädgårdsarbete är nytt för mig finns det massor av växter i trädgården som jag inte känner till... puh.

Den här växten sprider sig som en löpeld och jag undrar om det är ett ogräs. Den är ganska vacker, men den börjar ta över delar av gräsmattan. Några förslag på vad det är och vad jag ska göra av den?

OGRÄS.JPG

[attachment=22077:ogräs2.JPG]

(Undrar vad jag skulle göra utan all kunskap här... thanks.gif )

/Flingan
Åsa, mälardalen zon 2
Judekörs kallas även japansk lykta, köps och planteras ofta som trädgårdsväxt. Om den trivs kan den sprida sig bra och kan då bli lite ogräsaktig.
flinga100
Tack för svaret!

Hm. Jag får fundera på hur jag gör med den. Alla får inte vara kvar i alla fall!
anne-li i olofstorp
Klipp av bladen nu. + toppen. Sedan när lyktorna blir oranga klipper du av dem vid jorden och hänger i toppen någon vecka för att torka.
du kan inte hänga dem nertill för då stelnar klockorna "uppofelpå" (som min dotter alltid sa)
Eller så kan du spara varje enskild klocka för att sätta som prydnad, effektfulla vid jul t ex. santa.gif
mina har tyvärr dött ut..... confused.gif
flinga100
Tack för tipsen!

Har de dött ut? Åhå. Du kan få ett gäng av mig. giggle.gif
flinga100
Tack för tipsen!

Har de dött ut? Åhå. Du kan få ett gäng av mig. giggle.gif
fluffis
"Ogräs är endast sådant man själv inte vill ha!"
flirting.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon