pialotta
01-08-2008, 22:25
heej! long time...
Min Aloe Aristata skall till att blomma, man ser från dag till dag hur stängeln växer, det är otroligt spännande. Nu till frågan:
den står i ett mörkt norrfönster, tycker ni att jag skall flytta den till ett ljusare fönster? vad tycker den om att komma till ett hett söderfönster? Eller skall den få ett österfönster med morgonsol? Eller skall jag helt enkelt låtsas som att den faktiskt trivs där den står, på undantaget i det mörkaste fönstret?
Nån som har ett tips?
Jag skulle tro att den trivs där den står, eftersom den ska till att blomma!
Låt den stå kvar. Normalt blommar dessa i mars när ljuset ökar och det är ju just det som händer i ett norrfönster istället så här års. Flyttar du den nu, är risken stor att den aldrig mer blommar.
eller i vart fall tar väääääldigt lång tid på sig att blomma igen.
pialotta
03-08-2008, 08:13
ookey
Nu har den kommit så långt att jag ser den mörkoranga färgen skymta...jag försöker lägga in en bild sen på hur det blev!
Lägger in en fråga till: Hur länge rekommenderar ni att den står svalt på vintervila och lägsta temperatur?
Alexander-VG-zon3
04-08-2008, 09:09
Aloe Aristata vill nog hellre stå soligt och varmt under tillväxten . av att den blommar kan dels beror på att den är nyinköpt dvs redan hade knoppar eller att den i norr fönstret fått det svalt och sedan varmt och att det gjort att den blommar . den kan få bruna blad toppar om den står extremt varmt och soligt . annars så trivs den bra även i halvskugga . där den växer vilt blommar den efter vintern dvs efter en sval period . och det är vad som behövs här också . den sägs tål hård frost ( denna är en trädgårds växt i England ) men under vintern för att den ska blomma räcker det med att den står neråt +5c +10c och ljust,, den ska stå i vintervila från okt-nov till feb-mars och då ska den även vattnas mindre . sedan blommar den när ljuset och värmen kommer tillbaka . den kan även börja visa knopp på hösten-vintern här men då har den oftast blivit lurad .
pialotta
04-08-2008, 11:25
närå den är inte nyköpt.
jag tror att den sena blomningen beror på att den stod kanske aningens för kallt i vintras (inte frost men närapå några nätter när det var som kallast) , kom ut ur kylan lite för sent och hamnade på undantag i norrfönstret. men jag är jätteglad nu och tack för alla svar som har hjälpt mig!
Alexander-VG-zon3
04-08-2008, 13:40
det är därför den blommar ,, att du hade den svalt alltså innan .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.