cartmanx
02-08-2008, 07:24
Vilken är er favorit kryddväxt/ört? Och vad använder ni den till?
Ingrid Zon3
02-08-2008, 09:01
Salvia tror jag. Använder den i allt möjligt, tomatsåser, kyckling, kalv förstås osv. Och sen är det ju en vacker liten buske också.
Men det är svårt att välja en. Av det jag inte odlar själv är lager oumbärligt. speciellt den färska som jag plockar hos min väninna i Nice när jag lyckas komma dit. Så mycket mer smak än på den man köper här.
Åsa, mälardalen zon 2
02-08-2008, 19:04
Basilika. Passar bra på sommaren i tomatsallad = hemodlade tomater, olja, salt + peppar och strimlad basilika. + Massor av Pesto blir det, smakar tusen gånger bättre än köpevarianten och pesto går bra att frysa så man kan lägga upp ett lager av sommarhärlig pesto. Lätt att fröså och fröer brukar inte vara dyra det är ganska mycket fröer i påsen + fröerna håller i många år.
Som nummer 2 kommer persilja.
Alexander-VG-zon3
02-08-2008, 19:10
rosmarin är min favvo - finns mängder av blomvarianter ( lila,vit,rosa,blå och både mörkare och ljusare ) och både krypande och pelarformade sorter . lätt skötta och tål vad som helst nästan både torka,värme,sol,frost,hagel
och blommar vackert under våren och försommaren . och är nästan härdig i zon 0-1 och går att använda till mycket och lätt att fröså eller ta sticklingar .
Piccante
02-08-2008, 19:12
Svårt val mellan basilika eller timjan. Basilka är ju jättegott till tomaträtter och pasta som Åsa skriver och timjan är sååå gott till ratatuille (hur det nu stavas?), kyckling, kött, ugnstekt potatis i klyftor mm
Lady Hamilton
02-08-2008, 19:35
Dill och min krukodlade Lager
Om man er till åtgången så är det oregano. I år ligger allt "ätligt" nere (förutom det perenna då) och det jag saknar mest i kryddväg är basilika, dill och rosmarin.
Platinum
03-08-2008, 07:14
Det finns ingen klockren favorit bland färskt kryddgrönt eftersom allt är såå gott, gräslök, timjan och rosmarin hör dock till det som används mer frekvent.
En annan krydda jag brukar skörda av och torka är enbär, mumsfilibabba i höstiga köttgrytor
Jag måste hålla med om att det är svårt att utse endast EN favvo. Men jag kör några "klasser" istället:
Mest användbar: Basilika
Godast: Dill
Trevligast planta (växtsätt/utseende): Cayenne
Får jag bara välja en blir det den förstnämnda av just den anledningen att det går att ha basilika till allt. Man kan ju tom ha det i pannkakorna!
Koriander.
Använder den till sallad på finhackad gurka och tomat med pressad lime som bas. Äts varje dag. Sedan kan salladen innehålla, morötter, rödbeta lök, chili, paprika mm också. Istället för koriander kan jag till nöds ta persilja.
Sedan använder jag koriander ofta i thaiinfluerad mat.
Använder andra örter också men den jag använder oftast är koriander.
ingrids
05-08-2008, 07:48
Äkta pepparmynta - färska blad blir supergott te.
Felicia
05-08-2008, 10:28
Samma här, Pepparmynta använder jag till te nästan varje dag. Så enkelt att bara knipsa en liten kvist och ner i koppen med hett vatten. Jättegott!
Annars använder jag persilja rätt så mycket. I grytor, soppor, på sallader eller bara som garnering på någon maträtt. Färsk på sommaren och torkad eller fryst på vintern.
Grekisk oregano när det gäller sånt som ska ätas.
Annars är läkemalva min favorit...men jag använder den mest till att titta på..
Österläge
07-09-2008, 20:32
Kan inte välja mellan basilika - i år har jag äntligen fått tillräckligt med basilika för att göra pesto!
och marockansk grönmynta, ännu godare än pepparmynta i te tycker jag...
Felicia M
08-09-2008, 07:37
Persilja, gräslök och timjan när det gäller användbarhet.
Utseende och doft: stenkyndel och isop. Men jag vet inte riktigt vad man egentligen skall ha dem till...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.