Full version: valp
inger1
Går och vankar hit och dit och vet inte hur jag ska göra. Min älskade collie, Ceasar, har blivit 11+ och bara tanken att han går bort snart är ofattbar. Jag dör, vet inte hur jag ska klara den stunden när den inträffar.
Har hittat en fin collieuppfödare med valpar just nu, men är det rätt mot den gamla hunden. Han är visserligen fortfarande lekfull och jag tänkte att min gamla hund kunde fostra valpen. Kunde fostra är fel uttryck, det gör han rent instiktivt. Mitt dilemma sitter i om jag gör rätt mot den gamla hunden som har all rätt att få ett lugnt slut.
Mvh Inger
Grå
Valp och gammal hund är aldrig något problem Inger! Jag tycker definitivt att du kan skaffa en valpsing nu.
Hundar är flockdjur in i det sista och även om Ceasar kommer att tycka att valpen är skitjobbig ibland så kommer han aldrig att "önska att han varit ensam hund", tänk hur många roliga lekstunder de kommer att ha också!
Sedan undrar jag om inte det dröjer ganska många år till innan han förvärvar sina änglavingar? Border Collie och Bearded Collie kan ju bli uppemot en 17-18 år om de är friska och har varit väl omhändertagna.
Anki på Öland
Håller med Grå! Han kommer säkert tycka den är lite "äcklig" i början, men jag tror han kommer att verkligen uppskatta den efter någon vecka. Gamla hundar brukar "bli som nya" när dom får en valpkompis!
Gamla hundar är också den absolut bästa valpläraren/fostraren man kan tänka sig - den lilla lär sig hela tiden av den stora på hundars vis.
Tag du möjligheten och lycka till!!!
Anki
*Stintan*
Håller absolut med Grå och Anki.
Lycka till!!
inger1
Tack för era svar. Det är så jätteskönt att kunna vädra sina roliga och oroliga tankar nånstans.
Har mejlat till vederbörande om en träff. Håll tummarna
Berättar vidare.
Inger
pejori
CITAT (*Stintan* @ 02-08-2008, 10:27) *
Håller absolut med Grå och Anki.
Lycka till!!

Håller också med tidigare talare. tummenupp.gif
Har introducerat en valp till en ellvaårig collie och det var inga problem alls, även om jag fick hålla lite koll på när den gamle blev lite trött. tummenupp.gif
Då var det att rasta valpen utan den gamle en stund.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon