Wilmer
Jag har funderat och letat.. Vad är det som ger den "lagunblåa" färgen på vatten tex. i fjällbäckar o sjöar? Är det något mineral? Något annat sediment? Har vetat men glömt bort det igen.. Jag har precis varit i norska bergen och vandrat lite, det är så fantastiskt vackert. Det var lite väl varmt, men vattnet höll sig kallt... Och gott!

Kicki
Piccante
Får inte vatten sin "färg" av att det reflekterar himlen (vilken vi upplever som blå)? Kan tänka mig att produktionen av alger och annat bôs som gör vattnet grumligare är lägre i fjällen pga kylan. Renare vatten borde ju bli en bättre spegelyta?
Berith
Jag upplever vattnet i Norge som grönt - vad skulle det spegla då...? g.gif
Myosotis
CITAT (Markus_H @ 02-08-2008, 11:27) *
Får inte vatten sin "färg" av att det reflekterar himlen (vilken vi upplever som blå)? Kan tänka mig att produktionen av alger och annat bôs som gör vattnet grumligare är lägre i fjällen pga kylan. Renare vatten borde ju bli en bättre spegelyta?

Så har jag också trott. Inte är väl själva vattnet blått?! Utöver det rena vattnet kanske den rena luften också spelar roll?
Piccante
CITAT (Myosotis @ 02-08-2008, 11:58) *
Så har jag också trott. Inte är väl själva vattnet blått?! Utöver det rena vattnet kanske den rena luften också spelar roll?

jag har aldrig fått blått vatten ur kranen flirting.gif
Wilmer
g.gif Alla vattendrag är ju inte lika blå, skulle de blåare vara renare då, hm.. Men de var ju lika blåa när det var moln.. Blå/gröna. Och klara förstås. Vackert är det i allafall!!
nelly.trott
CITAT (Markus_H @ 02-08-2008, 11:27) *

Jag håller med för all vatten i världen färgas av himmlen och det ser man hur vatten "byter färg" när det är olika väder.
"Grönt" gröntblått kan det uppfattas när solens strålar bryts i atmosfären .

hmm om du tar upp vatten i ett glas blir det inte blått eller annan färg längre .
i vattendrag har djupet också att göra med saken smile.gif
Azur
Klart vatten och ljus botten ger blå sjöar pga att rött ljus absorberas i högre grad än rött ljus, dvs färgen på ljuset förskjuts mot blått. Det är samma fenomen som gör att vattnet i simbassänger ser blåaktigt ut.
*Stintan*
Fast vattnet i det vita badkaret ser grönt ut.
Wilmer
Vissa vattendrag varblågröna, andra som flöt ihop med dem var ju mörkare.. Så det måste ju bero på hur klart vattnet är eller något åt det hållet.. De blandade sig efterhand, men i början var halva mörkt halva blått..
Wilmer
Bild från resan;

Gossen Ruda
Jag tror dels på den förklaringen Azur kommer med, att klart vatten gör att spektrumet förskjuts mot den blåa sidan. Det finns ett par sjöar nån halvmil söder om min sommarstuga som heter Nordsjön och Östersjön. Redan när jag var liten var dom svårt försurade och ganska livlösa. Där var vattnet markant grönblått.

Vad som komplicerar bilden är att norska gröna älvar och sjöar knappast kan kallas klara utan är ganska grumliga. Jag tror att dom är uppslammade med fint, fint nermalet stoft från glaciärerna. Det är så fint att håller sig svävande i lång tid. Det är först när det kommer ut i saltvattnet som det fälls ut som lera. Om slammet i sig är grönt eller filterar ljuset så att vattnet ser grönt ut känner jag inte till.
Wilmer
Det måste ju vara något i vattnet, fina partiklar eller så - men man ser ju klart ända till botten.. Hm.
Felicia
I fjället där vi har vår stuga så är vattnet i sjön grönt men inte lika markant som i Norge. i sjön där vi bor, ca 10 mil öster om stugan, så är vattnet inte alls grönt utan bara som "vanligt". Så det det kan ju inte ha att göra med att det reflekteras av himlen.
Vattnet i fjället är helt klart till skillnad från Norges vatten som ofta är grumligt om man kikar närmare.
Lilla Birka
Det är naturligtvis skogen som speglar sig i vattnet och ger det en grön ton...................
Wilmer
giggle.gif Att vi inte tänkte på det Birka...
Christer i Falköping
Det är inte så konstigt som man kan tro. Ju mindre näringsämnen det är i vattnet, desto blåare ser det ut. Ju mera näring det är i desto grågrönare blir det.
Christer.
Lilla Birka
Icke desto mindre lånar t.ex fjordarna sin gröna färg från de skogsklädda sidorna!
Wilmer
Jo, men den förklaringen räcker inte i de åar där en mörk o en ljus möter varandra och blir tvåfärgade...
Myosotis
Det är väl sediment som följer med så älven färgas ljus.
Christer i Falköping
Ja, det är sediment som följer med det ena vattnet. Är åarna någorlunda jamnstarka i sitt flöde tar det viss tid ainnan de olika vattnen börjar blanda sig så att ån får samma färg över hela ån.
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon